Tänkte passa att och infoga några erfarenheter angående (vört)kokning i jäshink. Kokar själv i denna hink och har gjort så under en längre tid med ett gott resultat:

Monterade in 3 st 1 kW:s vattenkokarelement i en helt vanlig 30 l jästhink av polypropylen. Det blir lite beläggning på elementen med tiden men det är inget stort problem om man putsar dem efter varje kokning:

Den största risken är vidbränning då elementen är små. Därför är det bättre med flera element med lägre effekt. Köp de billigaste och uslaste vattenkokarna, de har ofta 1 kW:s element. Med 3 x 1 kW har jag inte märkt något problem med bismaker vid kokning av "normalstarka" vörter (OG 30-60 Ö).
Inne i plasthöljet på baksidan av elementen brukar finns en bimetallbricka som gör att elementet slås av vid överhettning, vilket kan orsaka problem vid vörtkokning. Därför är det bäst att förstöra brickans funktion genom att bocka till den med en tång.
En varning: Jag kokar själv inte starkare vörter än 60 Ö i min kokare. Min första kokare av samma modell fallerade katastrofalt vid kok av en stark vört (80-90 Ö), emedan så mycket vört karamelliserade på elementet att det byggdes upp en värmeledande "sockerbrygga" från elementet till bottnen av hinken. Resultatet var att det brände hål i botten av hinken i slutet av vörtkoket, och jag blev tvungen att hälla ut vörten eftersom den hade en mycket bränd smak.
Naturligtvis skall man isolera kokaren också. Liggunderlag och kontaktlim från Biltema fungerar bra.
Johannes