Sv: Funderingar inför första AG batch
Tror jag ska följa ditt exempel. Det kombinerar både beprövade tekniker med den teoretiska bakgrunden.
Iofs. När jag jäser större öl < OG 1.070 vill jag nog syresätta allt vad jag kan. Samma gällande lageröl.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Funderingar inför första AG batch
Tror jag ska följa ditt exempel. Det kombinerar både beprövade tekniker med den teoretiska bakgrunden.
Iofs. När jag jäser större öl < OG 1.070 vill jag nog syresätta allt vad jag kan. Samma gällande lageröl.
Nu har jag inte så mycket erfarenhet som många andra men jag tror ändå att det bestämt är ett misstag att ta för givet att eftersom jäster växer snabbare vid högre temperatur så blir den också bättre.
Den jäst som odlats upp snabbast är inte nödvändigtvis bäst i längden.
Detta fenomen känner man ju igen även från växtvärlden, när man lyssnar på trädgårdsmästare som ibland kommenterar vissa blommor eller växter man kan köpa i handeln. Den ser jättefina ut i butiken, men de är uppdrivna så hårt/snabbt och inte håller lika länge när man tar hem dem.
Till sammanhanget hör också att nivån av just dessa omättade fettsyror som jästen behöver syre för att tillverka, sjunker alleftersom den syrefria jäsning fortlöper. När cellen delar på sig, delar den med sig av sina omättade fetter till sin dottercell. Och flexibiliteten av cellmembranet sjunker därför i takt med jäsningen, och därav kopplingen till båda jästgiva och syresättning. Med liten jästgiva, måste populationen relativt sätt, öka mer, och resultatet blir att nivån av de ämnen som jästen behöver syre för att tillverka blir ännu lägre i slutet på jäsningen.
/Fredrik
Jag hade tänkt göra en riktig stark öl för att testa jästens alkohol gränser och prestanda, men jag tycker inte om att dricka sådana superstarka öl så därför har det inte blivit av än. Men det ligger på att göra listan. Jag hade tänkt försökta komma upp kring 20%, mest som ett experiment. Sen får man väl kola det och använda som lösningsmedel ![]()
Upp till 1.064 har jag jäst med utmärkta prestanda med denna teknik.
/Fredrik
du behöver ju inte göra 20 liter lösningsmedel ![]()
Nä det är sant, 5 liter torde nog täcka årsförbrukningen med råge ![]()
/Fredrik
Hur ska du komma upp i 20% alkohol? Jästen dör ju vid ca 10%. Ska du använda vinjäst från 10% upp till 20%?
Den intressanta frågan är just om det *verkligen* är så att den lägger sig ned och dör 10%?
Jag tvivlar ju starkt på det.
Nu varierar det som allt annat mellan stammarna, men att alla eller ens de flesta öljäster dör vid 10% tror inte på.
Alkoholtoleranser beror på en rad faktorer, och genom att lägga omständigheterna till rätta så kan man säkerligen pressa upp de flesta jäster en hel del.
10% är ju under alla omständigheter ingen övre gräns. Jag vet folk som jäst upp till 15% med vanlig nottingham utan några jätteavancerade tekniker.
Ska man uppåt 20% eller mer så får man väl välja stammen lite iallafall.
Några av de viktigaste faktorerna torde vara syresättning, jästgiva samt tillräckligt med näring. Bara strösocker duger knappst om man ska slå rekort eftersom det inte innehåller någon annan näring än just socker.
Har inte bestämt mig vilken jäst jag ska ta än, men det ska vara en öljäst.
/Fredrik
WY 1056 klarar en jäsning från OG 1.100 till FG 1.016 hur lätt som helst. Det är över 10% och handlade i mitt fall mer om vörtens jäsbarhet än om jästens alkoholtolerans.
Sitter faktiskt o funderar på att försöka skapa en 10 liter triple bock liknande öl. Jäsa en barley wine på 10% och sen långsamt mata den med lönnsirap tills den kommer upp i 18%. Får nog använda destillerijäst på slutet men smakerna som kommer av jästen borde bli väldigt väl maskerade i en sådan öl. Speciellt om man låter den jäsa upp långsamt.
Om du testar det så hör gärna av dig med resultatet, jästgiva och jästid etc!
/Fredrik
Blir först i höst som senast. Måste räkna lite på OG, FG i förhållande till alkohol osv. Dessutom vill jag nog ha bättre temperatur kontroll och sånt.
Satt och lekte lite i promash och kom fram till lite helt vansinniga saker. 4 liter 10% barleywine som man matar i etapper med 6 liter/kg lönnsirap för att få 10 liter. Vet inte riktigt om det stämmer dock. Känns lite väl mycket på något sett. Dessutom funderar jag på att blanda ut lönnsirapen med lite DME för att ge jästen mer näring. Ev. Koka små mängder jäst och tillsätta i intervaller.
Det intresanta blir resultatet. Har jag tur smakar det som Triple bock. Har jag otur kanske det smakar mer som öl vilket iofs inte behöver vara helt fel. Ska införskaffa ett mindre lufttätt jästkärl med någon form av möjlighet till avsmakande under lagring. Tror definitivt att lagra i mängd behövs för att få det någotsånär drickbart.
Vet inte hur du menade men 4 liter 10% alkohol och sedan i det 6 kg sirap och upp till 10 liter, hmm ja det verkar för mycket. Om du siktar på 18% borde hälften vara mer i närheten. Fast med så mycket sirap relativt DME kan det bli lite väl lite restextrakt. Troligen kring 3-4P. Ditt exempel 1.100/1.016 hade ju hela 7.6P restextrakt och borde ha varit rätt så fyllig och kanske haft en del sötma.
Jag känner inte till lönnsirap men vanlig sirap är väl på ett ungefär 20% vatten.
Förjäsbarheten stiger ju också då man späder med socker, det kan inte promash räkna ut. Den skenbara max utjäsningen blir ju mycket högre än de 80% man har för en jäst med bra utjäsning i en standardvört.
Den lilla utilityn jag postade i den andra tråden kanske kan vara till nytta. Egenligen skulle den vara inbakad i ett receptprogram, den är fortfarande svåranvänd lös. Promash och alla andra program jag sett kan tyvärr inte göra skillnad på socker och på maltextrakt. OG blir ju samma (1kg socker eller 1kg extrakt), men skillnanden i utjäsning är helt avgörande och det som är själva poängen. Vilket innebär att man likförbaskat måste och sitta och räkna på sidan om.
/Fredrik
Jo. Det verkade väldigt konstigt men det var oandra sidan inget som jag satt med länge. Satt bara o matade in olika värden i promash tills det såg något sånär rätt ut.
Lönnsirap är nog ungefär som vanlig sirap. Men jag tror att man får räkna med längre jäsbarhet vid allt högre vörtstyrka för att kompensera. Oandra sidan kan man ju vid konternuerlig matning hela tiden kontrollera SG och då märka av när jästen lägger av. Vilket gör att ölen oavsett slipper bli alltför söt. Även om nu brygden 'bara' blir 15% iställer för 18%. Fast med tanke på att det finns folk som bryggt väl utjästa (för stilen) wee heavy på 15% borde man med lite god vilja och bra kontroll nog få upp brygden i 18%. Sen om det smakar bra är en annan fråga.
Tror iofs att jag kommer anta en skenbar utjäsning på runt 75% räkna ut vilket OG jag behöver och sikta på det. Om det blir lägre utjäsning kanske den blir för söt om jag matar på för mycket lönnsirap och om det blir högre så..tja. då är den mer än 18% och jag kan mata på tills det antingen verkar börja smaka apa eller att jästen lägger av. Då triple bock är okolsyrad är inte det något jag behöver beskymra mig om heller.
Kanske bra att skaffa nån form av humleextrakt för att kunna beska den efter avsmakning i slutet. slutar den på 1.040 är det fortfarande möjligt att den blir rätt lik triple bock men det behövs en rejäl beska för att balansera det.
3.5 kg Ljus DME
1.5 kg lönnsirap
1 kg pale ale malt
10 liter
OG. 1.189
Får jag ner den till 1.050 är det 19.22% alc per vol.
Problemet som jag ser är att hålla igång jästen den första jäsningen då jag måste dra bort lönnsirapen från volymen och bara jäsa 8.5 liter och då har en SG på 1.177 vilket antagligen blir väldigt slitsamt för jästen. Kan iofs dela upp DME delen i etappet också där jag kokar ett par hekto i taget och matar långsamt där med.
Sen blir det ett till problem. att få lönnsirapen att lösa sig i jäskärlet.
Till sånt här som kanske inte kommer smaka så gott iaf, kan man ju använda ölsatser, 69 kr för 1,8 kg LME är väll ganska billigt?
billigt är det iofs. Men enligt hävd ska själva bruken ge en del bismaker. Vet inte hur sant det är. Problemet är att jag faktiskt tycker om triple bock. Men det verkar vara ett helt vansinnigt öl att klona.
Det smakar ju inte direkt som någon annan öl jag någonsinn smakat på ens. Dessutom tänkte jag göra den satsen tillsammans med en vän som också är förtjust i triple bock och delar man priset på två blir konstnaden inte så hög. Det kommer ju bli något utav det. Frågan är vad.
haha ok, kan väll bara önska er lycka till då.
Om man antar att jästen pallar skulle jag uppskatta att det där skulle kunna jäsa ut till 1.021 - 1.043 lite beroende på olika saker. Restextraktet skulle då bli 11-15P. Lite saftigt kanske, fast jag har aldrig druckit någon sådan djävulsbrygd så jag har ingen aning
Spännande är det iallafall.
Jag skulle vilja ha en saftig jästgiva, och ett problem lär nog bli värmeutvecklingen. Kanske kan man starta så kallt de går för att dämpa effektutvecklingen och höja mot slutet när alkoholhalten ökar, det tror jag skulle kunna vara taktiskt.
/Fredrik
10 liter jäsande vört borde gå att ha under kontroll relativt lätt. Förvara hela jäskärlet i vatten är en fullt möjligt lösning.
Sen misstänker jag att det kan vara en bra idé att använda sig av en hel jästkaka från en 20 liters brygd för att garantera en bra start. Smaken kanske inte blir idealiskt men att misslyckas med jäsningen skulle vara värre. Att välja mellan pest och kolera är svårare än att välja mellan pest och förkylning så att säga.
Har blivit riktigt impspirerad nu. Ska bara fundera ut en lösning på hur ska jag mata monstret med lönnsirap konternuerligt i slutet. Skulle bli lite väl mycket velande om jag var tvungen att öppna upp jäskärlet hela tiden.
Om du jäser i en jäshink så kan du borra hål för 2st jäsrör och ha 2st jäsrör i locket, så tar du ur ena jäsröret och stoppar i en tratt där du kan hälla i sirapen.
Det har sina fördelar. Då blir det inga problem att decinfectera tratten heller. problemet är att få lönnsirapen att lösa sig. Antar att det blir att stå o ruska på hinken.
Får planera in det till hösten helt enkelt.
Kom o tänka på en sak, ProMash har ju en räknare som räknar ut förlusten av alfasyror, ska man använda den på humlet man köper härifrån eller ska man lita på det som står här på sidan, jag menar det måste ju vara testvärden från när dom vacumpakades eller innan det tillochmed?
En färsk jästkaka vore nog bra, så slipper man "slösa" massa vört på en annars nästan gigantisk förkultur. Om man syresätter den ordentligt kanske en halv jästkaka räcker eftersom det bara är 10 liter.
En hel jästkak uppskattar jag som 4 gånger den "normalt" rekommenderade jästgivan.
En halv skulle kanske vara 2 gånger, vilket nog är det minsta jag skulle testa med om man ska kunna pressa upp alkoholhalten så mycket.
Sen skulle man kanske överväga en andra syresättning av den jäsande vörten efter 12 timmar eller så.
Jag är lite osäker på starten ser ut i en såg extremt stark sockerlösning! Allså över 40%. Kanske skulle man göra ett förtest med någon halvliter vört först och nedskalad jästgiva så man vet hur den beter sig, om det är nödvändigt med stegvis addition av sockret eller inte.
Har man det minsta socker i kanske man skulle ha i extra näring också.
Man vet ju inte hur svårt det är innan man provat. Kanske är det lättare än man tror, eller så kanske det är svårare än man tror
Men som du säger så är det ju surt att upptäcka att man tog i för lite och får problem. Bättre att ta i för kung och fosterland och utnyttja alla knep och se hur det går. Går det, kanske man inte behöver ta i så väldigt nästa gång.
Tror nästan jag ska göra en snabbtest själv. Bara lite sockerlösning och lite jäst och ställa i bokhyllan hel förutsättingslöst, och se hur den beter sig ![]()
/Fredrik
Har iofs en påse torrjäst eller två över. Kan sätta en minisats imorrn eller nåt och se vad som händer. Eller så tar jag en liten bit av jästkakan från en us-56 test öl (altbier liknande men med amerikansk humle) som jag ändå inte har några planer på att återanvända.
Ska bli intresant att se hur långt man kommer ner från en 1.180 OG vört.
Jag gjorde en snabbtest igårkväll, gjorde en 38% sockerlösning av strösocker, tillsatte en halv tesked jästnäring och lite torrjäst, hittade ett paket lagerjäst jad hade och ställde det i bokhyllan, vill egentligen bara se att det "kommer igång" i rimligt tid. Nu har 7 timmar gått och jag börjar ana lite svag gasutveckling, vi får se om det kommit igång ordentligt tills i ikväll.
/Fredrik
Frågan är när mängden socker i lösning får jästen att lägga av innan den kommer igång. Sirap och så jäser ju inte av sig själv även utan konserveringsmedel. Fick det förklarat för mig som om microorganismers vrängs mer eller mindre ut och in om socker koncentrationen är för hög. Fast oandra sidan är nog det mest ett problem vid extrema sockerkoncentrationer.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Funderingar inför första AG batch