Sv: Elmotor till maltkross

Björn: Om jag minns rätt så gick det en hel serie med skräckfilmer på TV:n under sommaren, om det var 1972 eller 1973 tror att din apparat var med redan där, jag blev iaf rädd för den ;-))  Triffiderna anfaller eller nånting i den stilen....

Salle

Går lite halvt OT på denna tråd: Jag har slaktat en motor med växellåda från en mangel. Det enda jag behöver är något sätt att fästa växellådan på maltkrossens axel. Växellådan mynnar ut i en 1cm tjock "gänga" (vet inte rätt ord, det är alltså en utstickande räfflad metallbit, en som man t.ex. skulle kunna fästa en mutter på). Har någon ett tips på hur jag ska kunna föra över kraften från denna till maltkrossen?

Borde det inte gå att ta en slangbit och sätta på axeln till växellådan med en slangklämma och sen montera den på maltkrossen oxå med en slangklämma, dvs axlarna ska nästan vara monterade mot varandra, slangbiten ska vara så kort som möjligt, eftersom det är den som kommer att ge upp i detta arrangemang.

Salle

Det var fan inte en dum ide. Har t.om både slang och klämmor lediga så det blir gratis att testa. Hade tänkt mig använda kopparrör och skruvar, men detta blir ju mycket mer förlåtande för sneda vinklar

30 Senast ändrad av Björn Petersson (2009-03-01 01:33:40)

Jag minns triffiderna men ännu mer min brorsa. Han hyrde ett sommarställe med en igenvuxen trädgård och hans kunskaper inom det området är bristfälliga. Han kom dit en sen, mörk augustikväll, tog sig ett och annat glas och gick sedan ut med en ficklampa för att pissa. Han berättade senare att han nästan fick hjärtstillestånd då han plötsligt konfronterades  med triffiderna. Han hade aldrig sett rabarber som gått i blom och de som tillåtits froda fritt här var gigantiska (likheten var faktiskt slående). Men min maltkross...? Kanske Världarnas krig med Tom Cruise dock..

Till yngre generationer får sägas att triffiderna var någon slags jättelika krukväxter som fått fötter och gick omkring och sprutade gift på folk (efter vad jag minns).

Salle, du behöver inte vara rädd, min maltkross har hittills inte visat några tendenser till att vilja smyga ut i smålandsskogarna.

Tack för kommentaren Björn - du har helt rätt. Jag har kollat mina anteckningar och det ska vara 2,1 resp. 1,4 mm. 1,4 mm funkar även med vetemalt, medan jag med kornmalt kan gå ner till mindre gap, t.ex. 1,1 mm, men det har inte gett någon större skillnad i utbyte.

Det tokiga är att jag måste fått hjärnsläpp för ett tag sen och börjat köra med 2,4 och 2,1 mm istället! :-(

Det är ju stor skillnad på 2,1 och 1,1 mm. Jag har haft lite varierande utbyte de senaste bryggningarna men inte mer än mellan 70 och 80%. Jag håller på att trimma in lite nya grejor så det kan också bero på andra saker. Å andra sidan tycker jag att alla korn ser bra krossade ut, och resultatet blir ju bra öl. Men det skulle vara bra om utbytet var lite mer konstant.

Jag köpte kvarnen från Humlegården för ett antal år sedan. Den utgick sedan ur sortimentet och har inget märke så vitt jag vet. Kan vara svensktillverkad.