Sv: Nybörjarhjälp med pilsner

Se så fin
lite lite skum kanske men den har inte ens vart på flaska en vecka än, tycker redan den smakar bra, men ska försöka hålla mig nån månad.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Nybörjarhjälp med pilsner
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara

Se så fin
lite lite skum kanske men den har inte ens vart på flaska en vecka än, tycker redan den smakar bra, men ska försöka hålla mig nån månad.
Det ser gott ut!! Grattis!!
/Fredrik
SÅÅ, nu äntligen efter 45 dagar har allt svavel försvunnit och man kan börja njuta av ölen ![]()
Grattis,
är det verkligen din första brygd? I så fall har Du lyckats suveränt bra. Den ser klar ut, skum OK och smakar den sen gott också så kan det ju vara en vinnaröl.
Japp det är min första bryggd, och skummet är ganska mkt bättre nu, måste säga att jag är ganska förvånad hur lätt det var att göra god öl hemma, konstigt att det inte fler som gör det
Lova att inte se ner på mig nu, men jag är bara 17 år också ![]()
Det är inte så konstigt att hembrygd öl smakar bättre än det man är van vid på bolaget. Även om den ölen bryggs av väldigt duktiga bryggare så har dom helt andra krav på sig än vi hembryggare.
1. Ölen måste tåla distrubution.
2. Den ska smaka likadant varenda gång den bryggs.
3. Det ska gå att tjäna pengar på den.
mm, mm.
Allt det är krav som vi som hembryggare slipper!
Det är nog sant! jämför även med mat, restauranger kan ju inte krydda sin mat för hårt tex, då ett fåtal gäster kanske skulle gilla det så skulle vissa säkerligen klaga. Köpmat, frysta maträtter etc har ofta "lite" smak tycker jag. Jag gillar tex kinamat, och har lagat det i flera år hemma, allt från friterat till alla andra smårätter och jag tycker nog att den är godare än när man äter ute, med lite kraftigare smaker, dessutom känns det alltid tycker jag fräschare när man vet vad allt kommer ifrån och hur det är tillagat.
Det som jag tyckre är "godast" med att äta ute, är att man slipper stå i matoset, och man får allt serverat. Det blir liksom en upplevelse som höjer smakupplevelsen utöver den faktiska kvalitén på maten.
Den godaste weissbeer jag druckit var en weihenstephaner på flygplatsen i österrike, jag var hungrig trött och törstig. En toast och en weihenstephaner weissbeer som var helt gudomlig. Nästan så man flinade hela vägen hem sen.
Den största skillnaden mellan de öla jag gjort själv och köpöl (förutom vissa misslyckade öl) är att det smakar mer. Större, kraftigare och fylligare smak. Sen är de flesta av min öl lite smådisiga på ett sätt som kanske inget kommersiellt bryggeri skulle acceptera och som skulle vara svårare att sälja, och säkert en rad andra "tekniska fel".
Sällan så räcker heller mina öl längre än 4 månader.
/Fredrik
Det är skönt att läsa att en erfaren hembryggare accepterar lite smådisiga öl. Jag har ställt krav på mig att försöka få nästan kristallklara öl. Det brukar lyckas med mörkare öl men de ljusare blir gärna lite disiga. Min morfar bryggde själv till jul. Han bryggde enligt traditionen från det gamla bondesamhället och hans öl var rejält grumliga. För honom var grumligheten inget problem - snarare ett kvalitetstecken. Så skulle ett riktigt öl se ut och riktiga öl var alltid hembryggda.
R.A.
Ett litet påpekande bara: Jag ser mig definitivt inte som en erfaren bryggare. Jag har gjort ganska mycket efterforskningar sen jag började brygga, och varit rätt aktiv på forumet och försökt lära mig så mycket som möjligt av varje brygd, men någon erfaren bryggare är jag inte. Det finns folk som bryggt i 10-20 år. Jag bryggde min fösta öl 7 februari 2003, så jag har väl bryggt i bara drygt 2 år. Alltså ingenting jämfört med en del andra riktigt rutinerade bryggare.
De av mina öl som på senare tiden varit aningen disiga, inte så att det stör, men håller man glaser mot ljuset ser man ju att det inte är helt klart, har ju å andra sidan haft väldigt smaskigt skum, då jag medvetet tillsatt omältade ingredienser.
Jag har ju fått in bra skum i några brygder så under kommande försök så ska jag försöka få en klarare öl utan att tappa skummet. Skummet tycker jag dock är långt viktigare än klarhet om det skulle vissa sig att man måste ta bort 20% skum för att får klar öl.
Jag tycker nästan aromen och smaken är viktigast, sen kommer skummet. Jag tycker ett öl utan skum inte ser gott ut helt enkelt. Färg och disighet kommer i sista hand för mig personligen.
/Fredrik
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Nybörjarhjälp med pilsner