1

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej alla! Jag blev sugen på att brygga Stout/ Imperial stout. Ju mörkare desto bättre. Guinness är min favö öl och jag skulle vilja hamna dit. Det är målet. Som helnybörjare är det inte lätt. Fast inte omöjligt heller.
Jag har köpt ett byggverk( Grainfather) och tanken är att börja brygga 20-25 liter öl. Helst i te mer, inte så ofta heller.
Jag har en enda fråga: kan man jäsa ölet direkt i fat? Blev sugen på Cornelius fat... Vad är det för speciellt utrustning i fall som det behövs? Egentligen det finns färdig fatkit för 2500 här på sidan. Är det räcker? Hur häller man ölet i fatet ur bryggverket? Jäsningstid? 2-3 veckor? Hur långt klarar ölen sig i fatet? 2 veckor? Hur kan man behålla ölen kall i fatet? Behövs det nåt extra utrustning för det? Jag vill brygga helst till mig själv och därför helst inte att investera mycket pengar i, alltså det är bara jag som dricker stout. smile och man kan inte supa varje dag- hela dagen. smile jättetacksam för svar!