Kenneth skrev:

Ett förtydligande angående SG, OG o FG:
Med hydrometern så mäter du alltid SG (specific gravity).
OG (original gravity) är SG innan jäsning, FG (final gravity) är SG efter helt färdig jäsning.

En vört består av flera olika sockerarter, från enkla sockerarter (monosackarider) t.ex glukos, dubbla sockerarter (disackariderna ) t.ex. maltos, till trisackarider t.ex. maltotrios till ännu längre sockerarter s.k. dextriner.

Jästen har lätt att förjäsa enkla och dubbla sockerarter, men svårare att förjäsa trisackarider och kan inte förjäsa dexteriner.
Olika jäststammar har lite olika utjäsningsgrad beroende på hur väl de kan förjäsa trisackarider.

Kvalitén på ölet bestämms inte efter hur mycket det jäser ut, utan andra egenskaper hos jästen såsom fabrikation av biprodukter såsom estrar, fenoler och högre alkoholer. Dvs en jäst som jäser ut ölet väldigt mycket kan samtidigt orsaka för mycket biprodukter, jästemperaturen är också avgörande för hur jästen beter sig. Vissa jäster klarar av att jäsa vid lägre temperaturer andra föredrar högre temperaturer.

Jag föreslog en ölsats eftersom du nämnde att du ville kolla upp hur olika jäster ger olika resultat.
Självklart kan du brygga din egen öl från scratch om du vill, men som Benny skriver så måste du dela upp batchen i tre lika stora delar.
Även om du har samma recept och volym så kan du få lite olika vörter med avseende på vörtens sockerkomposition, beska och styrka och då blir det svårare att avgöra om det var jästen eller något annat som spelade in.

Jag ser inte riktigt vitsen med att ta lite russin och odla upp en egen jäst.
Risken är att du får med andra mikroorganismer t.ex. mjölksyrebakterier som gör att jäsningen blir väldigt annorlunda.

Tack så mycket, blir att beställa 2 hinkar +jäsrör. Trodde det kostade mycket men hittade det för ca 120kr smile. Vitsen med att göra egen jäst är att få så olika resultat som möjligt för att sedan kunna diskutera vidare hur och varför det gick som det gick. Tack så mycket igen du har hjälpt mig oerhört mycket!!

Kenneth skrev:

För att utvärdera jästens påverkan på resultatet så bör du dela upp en batch på till exempel tre lika stora volymer och tillsätta olika jäster.
I annat fall kommer du att få för mycket olika parametrar att ta hänsyn till.

För att göra det hela lite enklare så kan du ta en ölsats, till exempel
http://bryggbolaget.se/sv/olsatser/ovri … -23-l.html
och dela upp den i 3 olika jäskärl, så du behöver fler jäskärl smile

Jäst 1: Den som medföljer ölsatsen
Jäst 2: En lager torrjäst, till exempel: Saflager S-23, http://bryggbolaget.se/sv/jast/vin-cide … grp=230365
Jäst 3: En flytande jäst, till exempel: Wyeast 2042 Danish Lager, http://bryggbolaget.se/sv/jast/lagerjas … lager.html

Jäs dem samtliga vid samma temperatur, rekommenderat c:a 10-12ºC, se till att ölen får jäsa ut ordenligt, det kan ta betydligt längre tid än tre veckor.
Flaska ölen och låt de stå kallt i minst en månad till innan du provar ölen.
För att utvärdera resultatet bör du låta ett antal personer blindtesta de tre olika ölen, använd gärna till exempel SHBF:s domarprotokoll.

Vad gäller fler saker att undersöka så finns det ett otal olika saker att testa.
Om du kör med ölsatser så är till exempel jästemperatur också en faktor som är relativt lätt att prova.
Du skulle kunna återupprepa ovanstående men jäsa vid c:a 20ºC i stället för 10-12ºC.

Skulle du sedan vara intresserad av att brygga på "riktigt" så finns det hur mycket som helst att undersöka smile

Lyckat till!

Tack så mycket! Så jag ska alltså välja en färdig ölsats? Hur mycket svårare är det att köpa humle och malt seperat och köra? Jag kommer vara extremt noga och ifall något går fel så spelar det ingen roll eftersom man kan använde det till sin fördel i undersökningen. Har även ändrat lite och planerat att jag ska köra med 3 olika jäster därav 1 är egentillverkad. Min jäst ska jag göra genom russin som verkar vara den bästa och enklaste metoden. Eftersom jag bara har en hink så tror jag att att jag måste köra på 3 olika batcher, jag ska varken ändra volym eller recept på något sätt (förutom jästen) för att få bort så många eventuella felkällor som möjligt.

Om jag inte gör efter recept så köper jag ett coopers kit på ÖoB, och köper till denna jästen: http://bryggbolaget.se/sv/jast/vin-cide … rp=230365.
Tack så mycket för tipset om SHBF:s domarprotokoll!

Har en fråga angående jäsningen, beroende på vilket jäst man har ändras sötman i sockret är det det ända som kan ändras? Som jag förstått det är det bara sockret som "bestämmer" hur svårt det blir att smälta ner och inte tvärt om? Jag får med en OG och en FG mätare, borde jag införskaffa mig en SG mätare också eftersom det ändå är jästen jag undersöker?

3

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tjenare har valt som gymnasiearbete att jobba med framställning av öl, beställde detta kit idag http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut … pro-1.html (dyker troligtvis upp imorgon). Gick även in på sidans ölsatser och kollade runt lite innan jag senare läste att man får öl av kvalitén "meh" ifall man använder dessa. Tänkte då istället att jag följer något recept, eftersom jag aldrig gjort detta och har väldigt lite att gå på hade det varit kul ifall ni har några favorit recept smile. Min frågeställning är hur jästen påverkar smaken då jag ska använda olika sorters jäst av olika kvalité och notera skillnaderna. Eftersom jag har ganska dålig koll på ölbryggning så kanske ni vet något mer spännande man kan undersöka?

Detta har jag inhandlat:
- Jäshink 30 l med tappkran
- Flaskpåfyllare till tappkran
- Jäsrör
- Plastslev
- Flaskborste
- Rengöring/desinfektion (100 gr)
- Kapsyleringsapparat "Greta"
- Kapsyler (ca 250 st)
- Labbtermometer
- Självhäftande termometer till jäshinken
- Hydrometer
- Mätglas till hydrometer
- Carbonation Drops (ca 60 st)

Detta ska jag inhandla: Glasflaskor, ingredienser till ölen beroende på vilket recept jag kör, 3 olika jästsorter av varierande kvalité (vart köper man "dåligt" jäst ungefär sånt som kommer med i ölsatser som ska vara dåliga enligt folk på diverse forum?)

Detta har jag redan: En stor gryta, en kall källare för att nå önskad temperatur, ett element och filtar för att nå önskad temperatur. (Detta är nog inte de bästa tillvägagångssätten för att få önskad temperatur, ge gärna tips på hur man kan förbättra smile.

Recept: jag är van vid att dricka ljuslager, hade varit lika kul att testa en ny variant som att försöka brygga en god ljus lager så är öppen för förslag av alla recept. Alkohol % kanske 3%-6% men det spelar inte heller så stor roll.

Jag kommer uppdatera mina resultat i denna tråden ifall det önskas.
Ska läsa igenom tråden imorgon när jag är lite piggare, har säkert glömt något om inte mycket. Tack på förhand, ska fortsätta läsa igenom andras trådar!
MVH Josef!