Att istället kompensera genom att späda ut vörten under koket för att kompensera en del av bortkoket är den metod jag själv använder. Denna tycker jag fungerar bra då slutresultatet i princip blir detsamma som då jag gör större batcher av samma recept. Här måste man dock räkna ut hur mycket i % som kokar bort vid en stor sats och kompensera i förhållande till det. Ett visst bortkok är önskat så man kan inte rakt av kompensera för hela bortkoket.
Hoppas du fick lite uppslag till hur man kan gå till väga
Tack för bra info!
Jag har 4-liters kittet från Lilla köksbryggeriet och tänkte ge mig på en brown ale från ett recept som är skrivet för 23 liter. Jag har en 5-liters kastrull och med köksbryggeriet har man 4,5 liter för koket. Som du kanske förstår så kan jag inte kompensera allt bortkok direkt då min kastrull inte är tillräckligt stor. Tror du jag kan kompensera med vatten då och då under kokets gång så jag har 4 liter kvar efter 60 min? Kan jag koka upp vatten i vattenkokare och kompensera med eller funkar kallt vatten?