1

(23 svar, postad i Utrustning)

Så enkelt det kan vara ibland smile Tänkte inte på det eftersom dom inte är märkta. Nu funkar det perfekt. Tack för hjälpen och för inspiration till ett bygge man kan fixa även med tummen mitt i handen wink

2

(23 svar, postad i Utrustning)

Jag har använt dom fläktar som du länkar till och jag har tagit bort bladen. Fläktarna snurrar bra men det blir inget riktigt grepp om loppan. Den rör sig lite oregelbundet och sakta runt. Starkare magneter är kanske lösningen. Kjell & Co har ju en som är storleken större.

3

(23 svar, postad i Utrustning)

Jag har byggt en exakt kopia av den här men jag får inte någon bra snurr på magnetloppan. Köpte en 45 mm. Vad kan vara problemet? Behövs starkare magneter, går fläkten för fort, mindre magnetloppa, avstånd mellan magneterna? Har satt den övre plexiglasskivan så lågt som möjligt.

Vi har klarnat två öl med gelatin. Med det första ölet fungerade det utmärkt men den andra har efter 4 veckor på flaska ingen kolsyra. Kan gelatinet tagit med så mycket av jästen att det inte bildas kolsyra? Tror att jäshinken stod i kylen 2-3 dagar med gelatin  i ca 0-2 grader. Primade sedan med en mockabit per flaska och dom har flaskjästs i rumstemperatur sedan dess. De fyra flaskor vi provat har kylts ett par dagar innan provsmakning och alla har varit så gott som helt utan kolsyra.

Kan vi rädda ölet genom att använda Safbrew F2? I så fall hur mycket doserar jag per flaska? Antar att omtappning inte är en bra idé pga oxidering...
Tycker 4 veckor borde räcka för att det ska bildas kolsyra ...

Ölet vi bryggde var en Leffe klon:  http://www.homebrewtalk.com/f71/revvys- … ne-202852/