Wow, tackar för engagemanget och de bra svaren! Jag återkommer när jag bryggt min första BIAB batch.
Ha det gott!
-Martin
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inlägg efter MartinOhman
Sidor 1
Wow, tackar för engagemanget och de bra svaren! Jag återkommer när jag bryggt min första BIAB batch.
Ha det gott!
-Martin
Så man kan säga att det är samma mängder, oberoende om man använder BIAB eller vanlig bryggning? Dvs, om receptet anger 4kg malt, så beräknar jag vattenmängden likadant? Har läst att vörten blir väldigt grumlig. Är det något ni upplevt? Jag funderar som nämnt i sådana fall på att cirkulera genom påsen, är det att rekommendera?
Gällande vad för öl jag vill göra, så har jag som mål att brygga åtminstone en öl i månaden i ett år, så jag vill försöka att brygga det mesta. Jag har precis en IPA, bryggd med Tomahawk och Summerhumle på jäsning. Jag skulle tycka det var kul att försöka brygga em belgare, men antar att det får bli en av de sista ölen jag brygger då jag antar att den kräver sitt hantverk. Vilket så klart alla öl gör... Också sugen på en Imperial Stout, men det är samma sak där. Jag tror jag håller mig i Pale Ale och IPA land ett tag. Jag har ett antal appar, bland annat iBrewmaster, som verkar bra.
Ni får gärna utveckla detta med effektiviteten. Hur får man högre effektivitet?
Tack för alla tips!
Tack! En följdfråga bara. Hur vet man hur mycket malt man behöver då? Om jag vill få ut 10l till jäshinken, så adderar jag 5l (de som kokar bort), men hur kommer jag fram till maltmängden? Är det kanske inte så noga? Man vill ju inte riskera att ha för lite malt.
Hej!
Jag har tänkt att testa detta med BIAB. Jag är novis i bryggarbranschen, men har bryggt på traditionellt vis ett par gånger. Jag letar runt efter en enkel beskrivning av de olika mängderna av de olika ingredienserna. Det verkar som om de flesta använder 3l vatten/kg malt till mäskning. Efter detta verkar vissa laka ur med 3l/kg malt till. Stämmer detta? Hur gör man sedan med humle? Finns det någon guideline att rätta sig efter där? Varför jag frågar är för att jag skulle tycka det var intressant att försöka brygga utan att följa ett visst recept, utan mer försöka lära sig hur man kombinerar de olika malt och humlesorterna utifrån sk "trail and error", men behöver åtminstone veta hur mycket vatten per kilo malt man behöver använda allt som allt.
Min andra fråga är om ni BIAB bryggare lakar ur i ett annat kärl efter mäskningen i grytan? Har fått för mig att det kallas MAXI-BIAB...? Eller räcker det att låta påsen rinna av, och sedan tillsätta varmt vatten för att uppnå den mängd vätska man vill ha? Påverkar det i sådana fall mängden socker, eller fastställs den mest vid mäskningen?
Många frågor, men jag är övertygad om att det kryllar av fantastiska bryggare här som kan svara på mina frågor. Som sagt, kan man undvika en massa formler är jag väldigt väldigt glad... Har alltid varit kass på matte...
Ha det gott!
Hej!
KB, jag bor i Sävedalen (tekniskt sett inte Göteborg..). Jag kan också frakta malten om du vill. Som jag nämnde är förpackningen öppnad. Jag har använt 2,5kg av 25kg.
Tack för PotBellytipset också Getingen!
Har inte varit inloggad på ett tag, därav det sena svaret. ![]()
Ha det gott!
-Martin
Hej!
Råkade köpa helmalt inför min första bryggning... Insåg det först när jag öppnat förpackningen. Säljer den gärna till någon som kan tänkas behöva lite basmalt, och som gärna vill ha hel sådan.
Ha det gott!
Sidor 1
Humlebladet → Inlägg efter MartinOhman