Hej,

Säljer min mottrycksfyllare från Kina. Ny oanvänd silikonpropp följer med.
se länk nedan.

500 kr
Hämtas i Göteborg, Majorna.


http://m.ebay.com/itm/Brand-New-Stainle … nav=SEARCH

//Erik

2

(540 svar, postad i Utrustning)

Volymerna stämnde hyfsat tycker jag. mäskar in på 25 liter, upp till strecket dvs, sen skulle preboil vara 26.5 och set var väl snarare strax under. Bortkoket kör jag 2.5 liter. Läst någon som har huvan å kör på 2.1. Sen kör jag 3l på trublosses.
Huvan är andra bryggningen jag använder.
Hade i 200g humle. Så lite osäker hur mycket jag lämnade men är tveksam om jag ens fick 20.5 lite i jäshink, spontant känns de inte som jag för mycket volym än beräknat.
Köper färsigmalet från bryggeributiken i gbg, han kör med 1.15mm. Sen kör jag med 5.2 stabilizer, så antar jag har bra mäsk ph.

Behöver kanske några bryggningar till innan allt satt sig. Men segt att missa Sina siffror. har missat og innan men antog jag det var för att jag inte kört med BIAB inställning på mäsken och fått för mycket volym.

3

(540 svar, postad i Utrustning)

Hallå! Behöver input! dålig effektivitet

Gjorde en IPA igår, 5e bryggning med bm 20.

Körde inmäsk 50grader.
Öste ner malten i röret genom den uppåtnedvända rostfria huvan. Efter det rörde jag i malten nån minut.
mäskade 6kg, varav 5.7 Paleale malt, 0,3 karamell vid 65grader i 70min, 78grader, 10min.

Tog upp röret, sköljde igenom 5liter 78gradit vatten.

Kokade, kylde och slutade på ett og på 56? Hade beräknat 65. Förstår inte hur det kunde gå så, enda jag kan komma på att jag bordet mäskat 90min och eventuellt rört om malten bättre i röret?

Batchvolym var 20.5 som jag prickade, körde med BIAB inställning i BM för mäskning.
Teoretisk mäskeffektivitet får jag till ~74%.

Skriver på iPad, så inlägget ser aningen rörigt ut. Ha de gott/Erik

4

(540 svar, postad i Utrustning)

Har läst mycket på Braumeister.net på sistone att man bör köra på Grain absorbtion lika med BIAB inställningen i BS. Är det någon som gör det? Har insett nu att jag hela tiden under mina 4 bryggningar fått ungefär 2 liter för mycket då jag trott att deadspacen var 3liter och inte 5. Så om man leker med siffrorana och använder den lägre grain absorbtion siffrorna i BS så stämmer helt plötsligt mina siffror ganska exakt då på 5kg malt är 2liter mindre grainabsorbtion med biabinställningen.

5

(540 svar, postad i Utrustning)

Fick svar på att ett annat forum att det ska vara 5.25 liter, låter mycket?

6

(540 svar, postad i Utrustning)

Någon som har koll på volymen inuti braumeister 20L under själva genomföringen till tappkranen? Dvs hur mycket vört är det kvar i braumeistern om man tappar av allt till järskärl utan att tippa den framåt.

Har braumeistern i brygglokalen, så ingen möjlighet att undersöka detta själv!

/Erik

7

(540 svar, postad i Utrustning)

Jag fick en ny kran från humle när jag berättade om problemet, har förvisso inte testat den men antar det är ett generellt problem på alla kranar å inte enstaka måndagsexemplar?

Det läcker ju enbart till en viss temp, sen utvidgar sig materialet å håller tätt.
Oavsett, extremt konstigt att dom inte läst problemet.

Men håller med dig om att orginalkranen har en bra storlek, dock inte bra om man vill ansluta en slang.

8

(540 svar, postad i Utrustning)

Jag har oxå gjort de, beställde 3/4" kulventil, rördelar och nippel från ebay. Runt 200kr gick de på. Inte testat än dock.

9

(540 svar, postad i Utrustning)

Underbart att dom uppdaterar allt utom kranen, om man lägger så mycket pengar ska man inte få en kran som läcker. Punkt.

10

(540 svar, postad i Utrustning)

Ser ju inte optimalt ut. Du har inte massa skit på värmeslingan?

Hur mycket bortkok räknar du med per h?

11

(540 svar, postad i Utrustning)

Håller med dig.

Men gör de, hade varit intressant att se. Är ju en definitionsfråga vad ett bra kok är, folk tycker väl olika.

Men saknar koket man hade när man körde 7kw gasbrännare.

12

(540 svar, postad i Utrustning)

Någon som har liknande erfarenhet av att bm20 har svårt med koket när omgivande rumstemp är låg. Bryggde i garaget som höll 11gradet, dåligt kok. Medan när jag gjorde inomhus i 22-23 grader, kraftigt kok.

Fubderar att skaffa den rostfria huven, så man får upp koket samt kan avleda ångan.

13

(540 svar, postad i Utrustning)

Kör bryggning nr2 på min braumeister idag.

Noterar förljande saker

- kranen läcker vid den vita packningen? Kännt problem, går det garantin?
- den gängade stången i mitten känns ganska lös, går den att dra åt?

De var synd att du inte var tidigare då jag köpte en BM i veckan å jag bor på Tjörn hmm

Klarade mig från moms å tull, sällan man åker på de med varor från Kina. Så blev priset som är på Ebay.

Jag brukar tänka 2x19 liter kolsyresättning + servering för dom faten på en patron

17

(3 svar, postad i Utrustning)

Hallå,

Vad kör ni för jäskärl när man får större volymer än standard 30?

Typ humle 60liters eller dubbla 30? Vill ju helst ha en enhet då jag jäser med stc1000+.

Blir ganska otympligt med sånna stora volymer, lyfta 40-50 kg in i ett kylskåp, visst jag tränar på gym 3 dagar i veckan men känns ändå lite kass arbetsmiljö...

18

(540 svar, postad i Utrustning)

KalleKH skrev:

Jag har 20L varianten, tycker den är lysande!
Jag fyller dock på flaskor och inte fat som du, så hade nog dragit mig för att koka lika ofta som jag gör nu (3 ggr/mån) om jag fick ut 40-50 l varje gång att tappa till flaskor. jag tror även att det kan vara rätt tungt att hantera den fulla maltpipan på 50L BM efter lakningen. Säkerligen inte omänskligt, men rätt mycket tyngre än för 20L. När jag lakar 20L malten så brukar jag lyfta upp pipan över metallpinnen i mitten som pipan sitter på för att den som är med under bryggningen ska kunna kolla volymen. Det är lite trix att få på den igen om man vill laka igenom mer vatten, och kan tänka mig att det blir rätt jävla tungt om man har 50L istället.

hur starka öl har du gjort som mest? Vad tar en bryggning?

19

(540 svar, postad i Utrustning)

Jojo de vet jag, kommer gå upp till dubbla volymer isf, dvs 40 liter.
Åter till frågan?
Någon som har någon synpunkt?

20

(540 svar, postad i Utrustning)

Hallå!
Står i funderingen att köpa braumeister efter 25 batcher på diverse utrustning. idag gör jag 20L satser, fyller på fat. Funderigen jag har nu är om man ska ha Bm20 eller Bm50? Finns ju både för och nackdelar, har tillgång till 16A så det är inte det som är problemet. Tappar man lusten om man gör för stora batcher? blir ju mer jobb med jäsningar, pitchrates, tunga lyft etc.. Samtliga som en Bm50 är mer kompatibel med höga OG öl..

Hur tänkte ni?

Hastigheten reglerar man själv, genom ventilen. Blir lite mer skum när man kör snabbt. Men när flaskan börjar bli full kör man ut skummet genom ventilen så resultatet när man drar ur fyllaren är fylld flaska ända upp utan skum. fyllde 12 50cl flaskor igår som höll 10c. Kanon resultat.

Leveranstider var nog 2-3v

Hallå,

Jag är 27 år från Tjörn, bor numera i Göteborg men har bryggeriet på Tjörn hos mina föräldrar. Favoritöl, american Brown Ale. /Erik Bengtsson

Har bara hunnit fylla ca 10 flaskor, efter man klurat ut metoden så går de riktigt bra.

Japp beroende på vilket håll ventilen är stäld så släpper man antingen i gas eller öl.

Generellt gör jag så att jag först fyller flaskan med 1bar gas, sen släpper på övertrycksvredet så den släpper ut all syre. Sen kör jag på med 1bar gas till, stänger gasen å sen kör på med ölet. Typ samma metod som när man släpper ut syret efter fyllt Corneliusfat.

Längden är svår att anpassa, en standard 33cl är ganska optimal för fyllaren, ,men funderar att sätta på en stump silikonslang för att kompensera längden vid 50cl flaskor.

Men kan rekommendera fyllaren, har haft ghettofyllaren innan men tröttnade på varierat resultat. (Är delvis materialist oxå.)

Hallå,

Har köpt en Mottrycksfyllare från Kina (se länk nedan)

Ska man gå blint på kolsyretabellen när man trycksätter faten eller ska man lägga sig några punkter över för att ev kompensera kolsyrebortfall vid flaskning? Hur gör bryggerierna?
Har fyllt en halv back redan men ej hunnit utvärdera än, då jag väntar med det till helgen..

/Erik

(http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Stain … 338eb1e573)

Hallå,

Söker Brygglokal i Göteborg.

Hör av dig om du vet något

Krav : plats för kylskåp ev 2, och det vanliga

Erikbengtsson86@gmail.com