det gäller att få till en bra smakbalans. då jag gillar enbärssmak, det fruktiga och lite terpener, kommer jag minska ner på malten. hälften rökmalt och vanlig malt kanske? farinsocker bidrar nog mkt till limpsmaken med, skippar det.

Läste i någon tråd att alkoholhalten kunde bli 12%. Det är på tok för starkt för att bli gott. Jag drack det som barn och min gissning på procenten: 4-5% volym. Det får bli ale-jäst, borde fungera bra med påsen som följer med i ölsatser, typ coopers.

I veckan som kommer så drar jag igång projektet!

2

(5 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej!

Så här inför vintern kan det vara gott med enbärsdricka, speciellt till kommande julmat!

Drack det som liten pilt och kommer ihåg att det var vansinnigt gott! Tips och funderingar tages tacksamt emot!

Finns många recept på nätet, tänkte testa denna, då jag hittat fjäll-en (en mjukare en med mild smak).

Ska även fråga farsan hur han gjorde, för den var löjligt god! Han körde en enklare variant, återkommer på den.


Gotlandsdricka:

25 liter vatten.
4 - 7 kg malt.
1,5 kg socker.
0,5 kg farinsocker.
1/2 - 1,5 näve humle.
1/4 - 1/2 paket jäst. (här avses vanlig bakjäst, men öljäst är nog bättre)
Enris.

Fyll en stor gryta med enris och häll på vatten. Koka upp. I en balja hälles maltet och över detta ungefär hälften av enrislagen tills det ser ut som en gröt. låt blandningen stå och dra cirka två timmar.

I en "bunn" eller tappkar lägges några enepinnar kors och tvärs i botten samt enris över som en sil. Häll över "gröten" samt resten av enrislagen. Låt dra cirka 30 minuter innan tappen öppnas. Låt innehållet droppa ner i en hink eller balja. Denna dryck kallas "lännu" eller råsaft.

Koka upp humlen separat med 1 liter vatten, sila bort humlen och låt lagen svalna till fingerljummet. Sockret löses upp i lite vatten. Lännu hälls i en stor gryta och får koka upp, skummas samt får svalna till fingerljummet. Jästen löses upp i sockervattnet och alltsammans blandas och röres om. Häll därefter upp på damejeanne eller drick-kagge. Låt stå några dagar tills dricku har jäst färdigt.

(Tillägg, saxat från bryggforum av Weinkeller: Även en längre syrarast för att få till syrligheten ordentligt, häll tex 50gradigt vatten över malten och låt stå två-tre timmar isolerat så sänks pH en del. Men enl ovanstående recept blir det ju en syrarast när gröten får dra i två timmar.

De flesta har ju medelhårt vatten i sina kranar och ganska högt PH.)

Detta hittade jag på bryggforum.nu, står lite mer där: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12924

Och denna plus mkt mer: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVEN … dricka.htm

Har pratat med farsan. Han använde endast enbär, socker, lite farin, lite humle och jäst.

Enbären krossades i mortel, sen fick de koka nån halvtimme. Silade av, blandade med socker och humlekok. Ingen exakt beskrivning där. I med jäst och lät det jäsa någon vecka.

Sen upptappning på flaskor, vill man ha extra kolsyra, tillsätt en halv sockerbit per flaska. I detta fall 1-liters. Ställ svalt, sen iskallt! Om flaskorna håller kan några läggas i frysboxen för senare avnjutning. De får inte förvaras i rumstemp, risk för flasksprängning. De måste öppnas kalla, annars står det som en kvast ur flaskan och drickan sitter i taket. Det hände några gånger.. Hehe!

Hej så länge..

3

(12 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Tristan: bra jobbat! Ser fram emot kottarna! Stort tack så länge, säg till om du vill ha porto!

slussenporsche: Jag tar och startar en ny tråd om enbärsdricka i Öltyper, recept och bryggloggar.

4

(12 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Visst! Finns många recept på nätet, tänkte testa denna, då jag hittat fjäll-en (en mjukare en med mild smak).

Ska även fråga farsan hur han gjorde, för den var löjligt god! Han körde en enklare variant, återkommer på den.


Gotlandsdricka:

25 liter vatten.
4 - 7 kg malt.
1,5 kg socker.
0,5 kg farinsocker.
1/2 - 1,5 näve humle.
1/4 - 1/2 paket jäst. (här avses vanlig bakjäst, men öljäst är nog bättre)
Enris.

Fyll en stor gryta med enris och häll på vatten. Koka upp. I en balja hälles maltet och över detta ungefär hälften av enrislagen tills det ser ut som en gröt. låt blandningen stå och dra cirka två timmar.

I en "bunn" eller tappkar lägges några enepinnar kors och tvärs i botten samt enris över som en sil. Häll över "gröten" samt resten av enrislagen. Låt dra cirka 30 minuter innan tappen öppnas. Låt innehållet droppa ner i en hink eller balja. Denna dryck kallas "lännu" eller råsaft.

Koka upp humlen separat med 1 liter vatten, sila bort humlen och låt lagen svalna till fingerljummet. Sockret löses upp i lite vatten. Lännu hälls i en stor gryta och får koka upp, skummas samt får svalna till fingerljummet. Jästen löses upp i sockervattnet och alltsammans blandas och röres om. Häll därefter upp på damejeanne eller drick-kagge. Låt stå några dagar tills dricku har jäst färdigt.

Detta hittade jag på bryggforum.nu, står lite mer där: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12924

Och denna plus mkt mer: http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVEN … dricka.htm

Hej så länge..

5

(12 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Finnemang, ska bli kul detta! Tänkte göra en rejäl sats med enbärsdricka då jag hittat enbär! Jag skickar PM också..

Hej, jag har en tom gasolflaska av modell 2012, 2 kg gasol rymmer den.

Bruksskick, den måste revideras, kostar 150 kr hos gasolfyllarna.se i Norrköping. Sen har du en flaska som håller i 10 år.

Hämtas i Norrköping/Kolmården!

150 kr.

Mejla!

7

(12 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Hej! Ser underbart ut! Har du någon humle kvar? Jag är intresserad!