gnagaren skrev:

Köp en sån här http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … -pvc-slang
och en sån här http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … fyllare-38
kanske en sån här också http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … pumphavert
så kommer flasktappningen gå som en dans

Ja! De där underlättar något enormt. Sen jag skaffade tappkranar ligger dock min auto-siphon mest och skräpar, men det kanske är för att jag inte har någon vettig hävertklämma till den. Brukar också uppleva att det alltid är något som läcker med hävertar, ofta vid slangen, så att det sipprar in små små luftbubblor som oxiderar ölen. När jag tappade mitt första öl hade jag en sån där billig hävert (röd slang, de känns rätt standard) och antog att bubblorna jag såg var kolsyra, men sen förstod jag vad som hade hänt. Luften sögs in i skarven, åkte sedan ner under "vattennivån" i jäshinken, in i slangen och upp genom häverten igen. Bubblorna såg alltså ut att komma från under "vattenytan"! Kanske kan vara något att hålla koll på om det var problem med oxidation, känns som att det är lätt hänt vid flasktappningen även om jag faktiskt tvivlar lite på att ni lyckats oxidera ölen så ordentligt att den blir kass så fort.

Har även en sån där flaskfyllare som länken ovan, men den skräpar även den. Kom fram till att det var mycket smidigare med flaskfyllare med inbyggd fjäder som ser till att den stänger ordentligt. Jag kanske är klantig, men jag lyckades alltid sätta pinnen snett på den gamla och så var det öl på hela golvet... Hitta tyvärr ingen sån på humle men den ser ut såhär
http://www.matrevolution.se/public/img/ … ats_Ol.jpg
(Yep, den går att plocka isär i smådelar så man kan star-san:a allt.)

Du nämner att du flyttar på jäskärlet. Kan det vara så att du vispar ner den gröna kanten/ringen av humleklet som bildas efter att högkrausen klingat av? Tror jag själv har gjort detta misstaget, försökte vara försiktig men nej det gick ju sådär med det... Detta klet sägs kunna ge en bitter smak åt ölet. (Har smakat på det och bittert är det nog allt men frågan är om det är tillräckligt för att vara märkbart när det blandats i en hel batch/om det reagerar med ölet långsiktigt.)