Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Aktiva trådar Trådar utan svar
Sökalternativ (Sida 5 av 7)
Björn Petersson skrev:slussenporsche skrev:Kan man köra i allt samtidigt, eller bör det andra lösas i vattnet innan malten?
Ja, det kan du. Det där handlade bara om att kalciumsulfatet och -karbonatet är svårlösliga i enbart vatten. Du skulle därför inte slänga i dessa båda i bara vattnet först. När malten kommit i blir det "surare" och även de här löser sig.
Strålande!
Nu kan jag. Köra igen. Tack!
A
Björn Petersson skrev:Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc
15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat
uppskattat pH 8,33
kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.
STORT TACK! :-)
Kan man köra i allt samtidigt, eller bör det andra lösas i vattnet innan malten?
Hej bryggarvänner!
Har fått siffror på mitt vatten på Orust (gammel grävd brunn).
Vattnet är mycket mjukt. Hårdhet 1,6 tyska grader (dH*).
Går det att åstadkomma en torr frisk humlebomb i apa/ipa stil på detta?
Ph: 6,9
Ca: 5,7
Mg: 3,6
So4: 11
Na: 12
Cl: 16
Hc03: 20
Vad bör tillsättas? Jag brygger BIAB med 20l i "inmäskvolym".
Enorm tacksamhet tillskänkes...
Adam
fresta skrev:Du kan också prova att koka upp maskindiskmedel och låta det stå över natten. Brukar kunna rå på fastbrända saker rätt bra. Var försiktig bara så det inte skvätter i ögonen.
Tombola skrev:Ta lite stålull utan medel och vira runt elementet och gnugga, funkar jättebra för mig, jag gör det så fort jag kan efter kok. Lycka till!
Tack för tipsen kära bryggarvänner! Har dock provat bägge, även i kombo, utan lycka. Det (brända sockret?) har bitit sig fast för att stanna verkar det som.
Har även provat med VWP från essens-specialisten i gbg. utan lycka.
GEDMAN!
Exakt hur gick du till väga?
mvh A
Fjord's Brewery skrev:1. Kanske att PBW funkar till det ändamålet?
2. Nästa gång så kan du ju prova att köra varmt, det gjorde jag sist med goda resultat. Tror det bara är att veva på så att du får en ordentlig virvel.. bara dra runt några varv ( de ska ju inte skvalpa över dock).
3. Jag tror inte du ska behöva få en massa felsmaker. Du kan nog vara lugn 
Tack "Fjord's Brewery för snabbt svar.
Kan du vidareutveckla... eller kan någon annan vidareutveckla/bekräfta/besvara?
Känner att begreppen "kanske", "tror", "tror", och "nog" behöver lite backning...
mvh "trög & nojig"
Hej.
har införskaffat en kokgryta plastis.
1. behöver nu tips på hur man gör rent det synliga elementet i botten? (kokade en dubbel-IPA och det brände ju fast rätt hårt). har kokat vatten nån timme och kört med flaskborsten men bara fått bort hälften. kan man ta nåt medel i? Hur skall jag göra?
2. praktisk whirlpool-skola till en dummer tack; jag vevade runt (efter kylning med spiral) ett par minuter, men fick inget resultat alls. en lyckad whirlpool känns ju extra viktig när man kör biab i allmänhet och vid dubbel-IPA i synnerhet (väldigt mycket mer bös man vill bli av med). Varmt eller kallt? Långsamt eller snabbt? Hur länge? Hur skall jag göra?
3. om man nu misslyckats med whirlpoolen, och skickat i "hela grytan" i jäshinken, behöver jag räkna med en massa felsmaker sen då? Den har stått på primär sen den 3/11 och klarnat riktigt fint nu...
oändligt tacksam för svar
a
slussenporsche skrev:Hej! Bryggde något liknande igår (3/11-12). ca 1080 i OG. fick fram 11 liter i jäshinken. Strösslade i 1 pkt torr torrjäst och skakade om ordentligt... Det började bubbla i jäsröret efter ca 6 tim (rekord), kanske för att mitt långa kok hade fått upp rumstemperaturen i köket till 22,5*. FRÅGA: Tror ni jag klarar mig på ett paket Safale US-05???
Litet förtydligande:
biab 20 l vatten i "plastis"
3 kg pale ale
1 kg pilsner
0,2 kg crystal 100, mäsk 1 tim ca 67* Utmäsk 20 min ca 78*
kok 75 min 25g cascade 6,8% alfa
kok 45 min 30g amarillo 10% alfa
kok 15 min 25g summer 6,5% alfa
"0 min special" (lät stå i 15 min innan kylning) 25g summer + 25g cascade
kylning 20 min
OG 1080 11 liter i hinken
Thomas Fransson skrev:Jag skulle nog välja att maka ihop humlegivorna och lägga dem närmre slutet om ni vill ha mer humlearom och smak i ölet.
Att öka på dem hade heller inte skadat, jag själv brukar avsluta koket med en humlegiva på 150-200g vid "knock-out" i mina IPA'er
Nu har jag inget recept framför mig men i runda slängar brukar det se ut som såhär till en 1.080 vört
60 min - XX
45 min - 10-15g högalfa ex. Magnum eller liknande
15 min - ca 45g av ngt trevligt ibland i kombination
00 min - 150-200g ex. CCC eller Simcoe och ngt annat trevligt.
Torrhumling
60-70g i ca 3 dagar.
Hej! Bryggde något liknande igår (3/11-12). ca 1080 i OG. fick fram 11 liter i jäshinken. Strösslade i 1 pkt torr torrjäst och skakade om ordentligt... Det började bubbla i jäsröret efter ca 6 tim (rekord), kanske för att mitt långa kok hade fått upp rumstemperaturen i köket till 22,5*. FRÅGA: Tror ni jag klarar mig på ett paket Safale US-05???
Hej. min must blev en "man tager vad man haver brygd" 15l kok/12l i tunnan
stöpte 125g pilsner & 75g caramel 45 min i 68 grader.
500g DME extra light, 500g DME dark, 20g enbär & 10g warrior pellets i 20 min.
sen fyllde jag på med ett "enbärste" gjort på 20g enbär. us 04 jäst.
när og 40 jäst ut till fg 10 insåg jag att jag hade haft på tok för lite caramel.
och att jäsningen skuffat ut all enbärsarom; så nu har jag en DART stående...
men lite sötning och en ny dos "te" innan buteljering tror jag blir finfint.
tack raaskens
Hej.
Har gjort en enbärsmust/öl som fick för lite sötma.
Har för mig att det finns nåt sätt att söta i efterhand, utan att riskera flaskbomber.
Några förslag? Vad/hur som helst... öppen för förslag!
mvh a
Hej!
Puttar in ett recept på enbärsmust i tråden...
10L
Pilsnermalt och/eller winermalt 1kg - 2kg
8g Northern brewer i 60 min (bitter)
10g torkade enbär i 20 min (smak)
5-10g tokade enbär i 5 min (arom)
Jäst safeale S-04 eller någon annan ale jäst
borde funka bra med lager jäst också
då enbärsdricka gjores så var det nog inte
fråga om nån längre lagring
(vanlig jäst blir ju inge trevligt som vi vet)
detta borde bli en ganska mild enbärs dricka
med doft och smak av enbär
överjäsning i rums temp och lagras svalt
eller underjäs och lagra längre tid
Kanske kan vara ett enklare alternativ för somliga...
skogsguru skrev:Finnemang, ska bli kul detta! Tänkte göra en rejäl sats med enbärsdricka då jag hittat enbär! Jag skickar PM också..
Vill du dela med dig av ett recept på enbärsdricka?
mvh s
Thomas Fransson skrev:Om det fortfarande finns humlerester som flyter omkring och man vill ha ett öl utan humlerester, vänta lite till.
Vill man ha ett öl med eventuella floaters, vänta inte längre. Ofta är kolsyran en bidragande orsak till att stora parkilar inte sjunker så snabbt.
Att knyta näven och ge hinken en "knack" för att sätta ölet i plötslig men stilla rörelse kan ofta göras susen.
Tappkran eller hävert spelar ingen roll så vida sedimentet inte täcker tappkranens utlopp. Det är bara att köra på som vanligt. Luta hinken om man brukar det etc.
Så jag kan fortsätta torrhumla med pellets utan påse?
Och bör jag då vänta med kallkraschen till efter torrhumlingen..?
mvh a
Fast om jag inte har någon hävert, utan bara kran 5 cm från botten på hinken?
Och dessutom redan kallkraschat ölen 3 dygn i 5 grader en gång. (innan jag kom på att den borde torrhumlas)...
Har jag fastnat med foten i en Björnsax här eller?
Hej. Jag har slängt i 50 g centennial pellets i sekundären på min 15 liters apa.
Har läst att humlen dyker till botten vid kallkrash på -2 - 0 grader.
Min kyl kommer dock bara ner till 5 grader...
Kommer det funka ändå? Vill gärna undvika filter och liknande,
utan bara tappa över från kranen till flaska som vanligt.
Någon som har något tips, eller rekommendation?
macchiato skrev:Humlepåsen är en bit gasbinda som fick dra i nåt lättare desinficeringslösning, innan den sköljdes av med hett kranvatten.
...sen tror jag att kallt kranvatten är bättre att skölja i än hett...???
(varmt=tillväxt)
...Fast kokt kranvatten är väl bäst!
Chubb skrev:Jag måste säga Grebbestad Lunator, men jag tror nästan att min flaska måste ha varit infekterad... Luktade riktigt obehagligt och smakade likadant. Smaken satt fast och förstörde mina smaklökar resten av dagen.
Jag röstar på Carlsberg Sort Guld!
-För 3-4 år sedan drack jag Lunator på ölmässan i stockholm.
tillsammans med bryggarn och säljarn. de var väldigt stolta över sin produkt.
minns att smaken satt kvar hela dagen:
som att sitta mellan nytjärade båtar och äta nyrökt grillat isterband!
har smakat den senare & då blivit besviken över att smakerna/dofterna är borta.
vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt.
men Lunator var en mycket interssant öl!
a
Chubb skrev:Hur gick det med partyfat och " tapkran med en liten kolsyretub" ? Bumpar den här tråden lite för jag är sugen att veta om det är nån som har testat tappa på partyfat och vet om man kan primma med samma mängd socker som vanligt utan att riskera fatsprängning!
minns ej pris men 75-85 kr tror jag, sen har de lite kranar & sånt till. ser ut som ett restparti, så jag vet inte hur länge de kommer att finnas i butiken. men i slutet av juli fanns det kvar ett gäng...
jag prajmade som vanligt med en "mocka-bit" per halvliter, och det har funkat bra!
Weinkeller skrev:Chubb skrev:Jag tycker DIPA/IIPA funkar bäst själv, har iof inte testat det till så mycket mat. Men tycker det är en stil som passar väldigt bra att sippa på utan tilltugg.
Jo, jag känner ju lite så själv. Det skulle dock vara kul att höra om någon vet en riktigt bra kombo, det borde ju finnas...
Italienska korvar! Milda feta typer. Funkar strålande!!!
Chubb skrev:Jag är nog spekulant på några partyfat om det går att köpa till en sån tapkran med en liten kolsyretub. Hade varit perfekt att kunna ta med sig öl i ryggan och bjuda på t.ex. vid grillfester eller liknande!
Finns på mölndalsvägen, 150 m söder om Lilla Ingången.
nils-alf skrev:hinnjäst eller vanlig jäst. Vad använde du för jäst?
Safale us-05!
biab - 19 liter ale (biab-brygd #2)
33 liter vatten
2,0 kg pale ale
2,0 kg pilsner
0,3 kg carapils
0,2 kg caramel
65 grader fallande till 60, under 90 min.
sen 75 grader i 10 min, säcklyft + tempökning mot kok.
30 min rullande kok
60 min 20 g first gold
20 min 20 g first gold + 50 g vete DME + protafloc + nutrient.
10 min 40 g fuggle
05 min 20 g amarillo
00 min 20 g fuggle + 20 g amarillo
ca 30 min kylning JÄST = SAFALE US-05
OG: 1052
efter 9 dagar: SG:1011 = till sekundär, efter 18 dagar = kallkrash 6 grader - 4 dygn.
sen TORRHUMLING med 100 g amarillopellets i välkokt humlepåse 9 dygn.
därefter prajm = en mockabit / 50 cl flaska
Alltså: Jag är ej motaglig för humor när jag pga bristande erfarenhet är väldigt orolig (och lite deppig) över ifall min senaste brygd är infekterad... Och när jag lite skakig skickar ut en fråga till mina högt uppskattade livlinor här på forumet, hoppas jag ju så klart på ett svar...
Någon som har en teori?
a
Flasktömmaren skrev:megen skrev:Single hop amarillo kanske.

humor på nätet är verkligen ingen lätt uppgift... men denna var väl lite svår att missförstå tycker jag iaf... med
och allt!!
Menar du att det är någon slags humleoljagojs? Det är första gången jag torrhumlar med pellets...
Menar du att det är någon slags humleoljagojs? Det är första gången jag torrhumlar med pellets...
Funna inlägg: 101 till 125 av 163