876

(24 svar, postad i Utrustning)

Salle skrev:

Detta börjar bli väldigt OT, Svante, flytta tråden till något ämne där den hör hemma, om ingen är intresserad så kan du låta det bero.

Salle i Växjö

Tja, det handlar ju fortfarande om utrustning, så jag ser inget skäl att flytta tråden till något annat forum.

877

(5 svar, postad i Humlegården)

Hej Jan!

Tack för tipset! Det är en bra idé, och jag skrev just till Humletorkan och frågade om vi kan köpa humle av dem till vårt sortiment.

878

(10 svar, postad i Humlegården)

Idag har vi fått hem jäst från Wyeast, inklusive Pacman. Det finns obokade paket kvar, så det är bara att beställa som vanligt i webbutiken.

879

(10 svar, postad i Humlegården)

Jag var tvungen att ge besked till Wyeast, så jag tog hem 10 st. Joel har reserverat ett paket, så det finns nio kvar.

880

(10 svar, postad i Humlegården)

Ja, vi kan ta hem den som beställningsjäst.

Jag la just en beställning igår kväll hos Wyeast, och de kommer att skicka den på fredag. Vi kan kanske fortfarande komplettera. Jag skrev just och frågade om det går och när de behöver veta i så fall.

Det går bra att lägga beställningar här i tråden.

881

(5 svar, postad i Humlegården)

Nu har jag lagt in den funktionen i webbutiken.

882

(5 svar, postad i Humlegården)

Ja, för reavaror, men inte för nyheter. Men tack vare din kommentar kom jag just på ett sätt det kanske skulle gå att fixa till detta också! Ska försöka titta på det ikväll.

883

(5 svar, postad i Humlegården)

Hej Lasse!

Tack för ditt tips. Jag håller med om att detta vore bra. Tyvärr finns det inte stöd för detta i den webbutiklösning vi använder i nuläget.

Nu är det i alla fall så att vi håller på och jobbar med en helt ny webbutik, där bland annat just detta kommer att finnas (plus inloggning, orderhistorik, möjlighet att recensera produkter mm)! Vi hoppas kunna lansera den ganska snart (inom de närmaste månaderna).

884

(2 svar, postad i Utrustning)

Vi har också "handskar" för 30-liters bryggerifat. Men jag rekommenderar ändå, liksom Kenneth, corneliusfat för hembryggt öl. De har en "manlucka", så man kommer enkelt åt insidan för rengörning och fyllning. Handskarna är mest intressanta för dem som köper färdigt bryggeriöl på fat.

Sändningen kom som beräknat en vecka in i juli. Vi fick göra ett avbrott i semestern, men det var det värt. En del ville ha sin utrustning direkt den kom hem i juli, men de flesta kommer att få den nu i början av augusti. Det ska bli intressant att höra kommentarerna efterhand prylarna börjar användas... Själv kommer jag att uppgradera mitt eget brygghus med denna utrustning.

Vi tog hem lite extra utöver förbeställningarna av alla artiklarna, så de är nu tillgängliga i vårt ordinarie sortiment. Dessutom har vi fått in en pump, som klarar att pumpa kokhet vört genom kylaren direkt in i jästanken. (Pumpen kan givetvis även användas vid bryggningen för att pumpa mellan bryggkärlen.) Silikonslang finns också.

886

(24 svar, postad i Utrustning)

Det var en diskussion om detta bryggverk för några månader sedan i tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=560 . Men ingen där verkade ha någon direkt erfarenhet av Speidel Braumeister.

Däremot vet jag åtminstone en som har köpt ett. Skulle kunna be honom dela med sig av sina erfarenheter här.

Liksom förra året har Eva och jag på Humlegården äran att stå som värdar för SHBFs sommarölträff i Stockholm. Vi hoppas att många tar sig tid att tuffa hit med Roslagsbanan nu på lördag, och att det blir ett hyfsat antal öl som serveras. Förra året var det drygt 20 brygder som avsmakades av cirka 60 personer.

Vad vi inte tänkte på när vi bestämde datum för sommarölträffen var att den 10/6 också är dagen för Sveriges första match i fotbolls-VM. Men vi ser inte detta som ett problem för träffen, snarare som en extra bonus. Vi tänker nämligen se till att de som vill kan se matchen här som en direkt fortsättning på träffen.

Anmälan per mail, helst senast onsdag 6/6. Se under Aktuellt på http://www.humle.se .

Jag flyttar denna tråd till Inget av ovanstående, eftersom det inte har med egen bryggning att göra. Frågan är dock intressant, även för hembryggare, för det är ju trevligt att kunna servera även bryggeriöl.

Det har blivit fördröjningar, men nu går sändningen äntligen iväg idag från Blichmann Engineering. Beräknad tid för att vi får leveransen är en vecka in i juli.

Så här ser pallarna ut, klara för hämtning från Blichmann Engineerings lager i USA:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Sweden%20shipment.JPG

890

(4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag tappade också upp en ljus lager idag. Som ett experiment jäste jag en del av brygden vid 7°C och en del vid 11°C. Den som kommer på sommarölträffen kan förhoppningsvis prova bägge.

Jodå, det är inget problem. Vi tar hem ett antal extra av varje vara utöver förbeställningarna, för att kunna ha ett sortiment i lager. Priset kommer dock att bli aningen högre än för de förbeställda. Så BeerGun, Fermenator, Therminator och ThruMometer kommer snart att dyka upp i webbutiken.

Jo, allt är OK, men det har blivit försenat. Blichmann har haft problem med att få fram alla Fermenator vi ville ha. Men nu har de allt klart, och det kommer att skeppas troligen på måndag. Sedan har vi fått uppskattningen från fraktfirman om 35 dagars frakttid. I så fall borde vi ha prylarna här hos oss veckan efter midsommar.

Hade tänkt skicka ut info till alla intressenter om detta så snart jag vet att pallarna är på väg över Atlanten.

Den som väntar på något gott...väntar alltid för länge, eller hur det nu är...

Jag flyttar denna tråd till Recept och bryggloggar.

peps skrev:

Snäääälla Humlegården, ta in lite belgisk malt, bisquite och "special b". Med tanke på hur dyrt det är att köpa det i små kvantiteter från utlandet kan ni komma undan med god marginal innan vi börjar klaga.

Det är på gång sedan länge. Vi måste bara först uppgradera vårt maltlager så vi får fler pallplatser. Detta är också på gång.

Joel skrev:

sen en fråga till humlegården. om jag blir tvungen att köpa en ny tub från AGA, kan jag i så fall skicka tillbaka den jag köpte av er?

Som synes lär det inte behövas, men om du vill så kan vi ta tillbaka tuben. Den är ju ändå begagnad när vi säljer den. Vad som kan kosta en slant är eventuell provtryckning, beroende på hur länge du har haft den. Tuberna ska provtryckas vart femte år (eller är det vart tionde år nuförtiden?).

Svante skrev:

Vi planerar att göra beställningen strax före påsk. För att vara med på denna så bokar man sin Fermenator genom att betala in kostnaden på vårt postgirokonto (heter numera plusgirokonto) 72 50 08 - 7 senast måndag 10 april 2006.

Vi har fått in lite för få inbetalningar för att vi i nuläget ska kunna göra denna hemtagning utan att gå back. Fraktkostnaden per styck blir för stor.

DOCK avser vi att genomföra hemtagningen! För att vi ska få in lite fler bokningar gör vi så här:

1) Vi utsträcker tiden till tisdag 18 april (dagen efter påskhelgen).
2) För dem som har svårt att förskottsbetala hela beloppet så kan vi erbjuda möjligheten att boka genom att erlägga handpenning. Kontakta oss i så fall så kan vi diskutera storleken på handpenningen!
3) Vi gör ett utskick av ett nyhetsbrev, så fler får chansen att vara med.

Bullen skrev:

Men det var lungt att betala i förväg va? För det gjorde jag, men får man ingen bekräftelse eller nåt man kan spara undan? Om inte annat för det egna minnet smile

Visst, det var lugnt.

Vi har inga rutiner för att löpande bekräfta förhandsbetalningar, men vi kommer att gå igenom alla beställningar (via postgirot, denna tråd och epost) den 10 april och bekräfta.

898

(22 svar, postad i Utrustning)

Svante skrev:

Jag har skrivit till ELV och sagt att vi (= Humlegården) är intresserade av att bli återförsäljare i Sverige för dessa.

Nu har vi fått in denna termostat i sortimentet. Artikelnummer 8108, under utrustning -> mätning.

För mer info om termostaten, se också artikeln av Johan Håkansson på mittuppslaget i senaste Hembryggaren (1/2006).

Joel skrev:

tack för infon! det får räcka med en beer gun den här gången. behöver man betala den också i förskott eller gäller det bara fermenator?

Det är bara Fermenator, och gärna eventuell benförlängare, som behöver förskottsbetalas.

För övriga prylar (BeerGun, Therminator, Thrumometer) räcker det med att boka genom att skicka ett mail eller skriva ett inlägg i den här tråden senast måndag 10 april.

Uppdaterat: Förskottsbetalning senast 18 april. /Svante 2006-04-09

Jag kan ju lika gärna lägga ut informationen här också. Se nedan.

****

Detta mail går ut till dem som har uttryckt intresse för att vara med då vi gör vår första hemtagning av Fermenator cylindrokoniska jäskärl från Blichmann Engineering i USA. Se http://www.fermenator.com för bilder och mer information.


(Mailet går också till dem som uttryckt intresse för övriga produkter från Blichmann Engineering. Se nedan.)

Nu har vi fått ihop tillräckligt många intresseanmälningar för att komma till skott och göra en hemtagning. Det kostar ju en slant att få hem tankarna till Sverige (frakt, tull och moms), men vi har lyckats få en bra fraktoffert. Det blir betydligt billigare jämfört med att göra en hemtagning av någon enstaka Fermenator från USA, tack vare att vi kan ta hem många på en gång.

Priset för dessa förbeställda kärl är:


F3-7 (7 gallon ~ 26 liter) : 6300 kr
F3-14 (14 gallon ~ 55 liter) : 6600 kr
F3-27 (27 gallon ~ 102 liter) : 9100 kr

Priserna är inklusive moms fritt Humlegården, dvs vid hämtning hos oss. Annars tillkommer frakt inom Sverige.

Vi planerar att göra beställningen strax före påsk. För att vara med på denna så bokar man sin Fermenator genom att betala in kostnaden på vårt postgirokonto (heter numera plusgirokonto) 72 50 08 - 7 senast måndag 10 april 2006. Skicka gärna ett mail också för att förklara vad inbetalningen avser (man har ju ganska få tecken på sig i internetbanken). Leverans beräknas till månadsskiftet maj-juni.

Uppdaterat: Förskottsbetalning senast 18 april. /Svante 2006-04-09


Vi planerar också att ta in dessa produkter i vårt ordinarie sortiment, men priset kommer då att bli lite högre.


Mer utrustning från Blichmann Engineering som kan beställas vid samma tillfälle:

Benförlängare

Fermenator har som standardutrustning korta ben. Om man vill kunna föra över ölet direkt till fat med självfall så är det praktiskt att komplettera med benförlängare. (Se http://fermenator.com/Photo%20Gallery.htm för foto på de olika modellerna på Fermenator, där en har benförlängare monterad men inte de andra.) Detta behövs förstås inte om man placerar Fermenator på ett bord, väggmonterar eller bygger ett eget stativ. De två större modellerna kan också trycksättas, så att man kan flytta ölet uppåt till fat under tryck. Enligt John Blichmann köper ungefär 1/3 av alla Fermenator-kunder också benförlängare.

Om man vill ha benförlängare kan det beställas samtidigt. Priset är 1000 kr.



Therminator

Blichmann Engineering har tagit fram en mycket kompakt, effektiv och elegant plattvärmeväxlare, för kylning av vörten vid transporten från vörtpannan till jäskärlet. Se http://www.blichmannengineering.com/The … inator.htm .

Pris 1900 kr, inklusive "back flush assembly" för enkel renspolning efter användandet.

Thrumometer

Som grädde på moset har dessa utrustninggurus också utvecklat en termometer som mäter temperaturen på vörten "in line" i slangen på väg från kylaren till jäskärlet. Se http://www.thrumometer.com/ .

Pris 180 kr.



Beer Gun

Just nu är Beer Gun kanske den hetaste produkten från Blichmann Engineering. Det är en flaskfyllare som fungerar som en mottrycksfyllare men är mycket enklare i handhavandet. Se http://www.blichmannengineering.com/BeerGun/BeerGun.htm .

Pris 780 kr, inklusive "Beer Gun connection kit".

OBS: Det är bara Fermenator och eventuell benförlängare som behöver förskottsbetalas. För övriga varor räcker det med en förbokning via mail eller ett inlägg i denna tråd. /Svante 2006-04-09