Glasdamejaner (stavning?) finns i 54L av italiensk tillverkning ganska billigt. Annars har Brouland någon plasttunna på 60L tror jag för runt 35€.
27 2011-02-17 20:43:32
Sv: Info om fatanläggning? (3 svar, postad i Utrustning)
28 2011-01-26 12:22:42
Sv: Tvätta jäst (7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Hur fungerar det att tvätta jäst och återanvända jäst från botten jästkakan om man har använt irish moss? Går det bra eller är jästen för ihop klumpad? Någon som har provat?
/Gustav
29 2011-01-18 10:07:41
Sv: Jäst till amerikanskt barley wine (17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Ett paket borde vara tillräckligt. Men kolla med mr maltys kalkylator. Vilken OG och FG har du siktat på?
30 2011-01-17 21:54:36
Sv: Jäst till amerikanskt barley wine (17 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag skulle också rekommendera US-05 om du inte vill bygga upp en starter med 2-3 paket 1056. Köp ett extra paket och tillsätt innan flaskning om du låter ölen stå länge på sekundär, för att vara på säkra sidan. Jag har alltid US-05 hemma som basjäst för spontan bryggningar, och har alldrig haft några problem med den. Jag har jäst upp till 13% med den ![]()
31 2010-11-28 16:51:05
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Idag kom den!!!
(BM)
Nu står den och puttrar! tot 40min kvar och 10 till den ena smakgivan och 25 till den andra.
Hadde en färdigmald omgång malt och skall nog justera coronan så att det blir lite grövre till nästa gång (typ imorrgon)
mvh Heikki5kg = 25liter preboil 1050 (60min lak)
Grattis till pemiärbryggningen!
Hur gick bryggningen? Annvänder du Speidels rostfria spiralkylare?
Själv bryggde jag 45 liter ESB förra veckan. Jag annvände humlekokpåsar och kunde således köra cirkulationspumparna samtidigt som jag kylde vörten. Det förkortade nedkylningen avsevärt.
Gustav
32 2010-10-30 09:05:08
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Jag krossar ocksa min malt med en corona. Det har fungerar bra tillsammans med Braumeistern (forutom nar jag tryckte ner 8 kg malt i det lilla maltroret). Malten ska inte vara for finkrossad i braumeistern. Senaste bryggningen sa provade jag att spraya malten med lita vatten innan corona-malningen, det blev klart fler hela skalbitar och ett bra resultat. Men det gar bra utan vatning ocksa bara man inte mal for fint (mjol).
Jag maste dock motorisera min corona infor nasta bryggning. Att sta och veva 13kg malt ar ingen hojdare! Sabbar halva bryggnojet.
Gustav
33 2010-10-28 19:50:50
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Hej!
Grattis till Braumeister kopet!
Nar jag bestallde min tog det 8 dagar fran att Speidel mottagit betalningen. Jag bor dock i Ungern sa fraktvagen ar nagot kortare.
Jag har hunnit med 3 bryggningar pa min nu (jag ha 50l BM) och kan konstaterat att det ar den basta brygg-investeringen jag gjort.
Nagra tips for premiar bryggningen;
- den nedre silduken har en tendens att flyta upp nar man maskar in. Sy fast den med nagra stygn i bottenplattan runtom.
- overskrid inte maximala maltmangden! Jag provade att trycka ner 8 kg i mitt lilla maltror (som tar max 6kg), det slutade i katastrof med vortfontaner och korn i hela vorten.
- annvand humlepellets eller humlekokpasar. Det blir mycket enklare att diska efterat. Hela humlekotta satter latt igen avtappningskranen.
- om du annvander kylspiral kan du starta pumpen nar temperaturen kommit under 90C for snabbare kylning.
- du behover inte programera all raster speidel foreslar. Jag brukar kora inmask pa 40C, proteinrast 5 min pa 53C, forsockings rast 45-80 min pa 65-67C, utmask 10min pa 74C. Fungerar mycket bra.
Lycka till!
Gustav
34 2010-09-15 12:46:56
Sv: Braumeister (540 svar, postad i Utrustning)
Hallå Speidel kollegor!
Jag har beställt och väntar nu på min 50l Braumeister ska komma i slutet av nästa vecka.
Jag har bryggt med kylväska mm i två år snart och ser mycket fram emot att slippa grejja med allt i köket och låta Braumeistern och RIMS systemet sköta det framöver.
Dessutom är kapaciteten på 50l mycket bra tycker jag då jag ibland brygger med min svåger och då kan 20-25 liter bli lite lite.
Jag beställde även det korta maltröret för att kunna göra mindre satser med.
Bra tråd för övrigt. Vad funka bäst med att hålla ner den dedre silduken när man mäskar in?
Skål!
Gustav