60 liters plastkokare

Tänkte brygga några större batcher på 40 liter. Tänkte då köpa mig en 60 liters jäshink och montera på en tappkran i plast. Sen hade jag tänkt använda min 3,2 kW doppvärmare
som ligger mot tex ett grillgaller med fötter placerad i plasthinken, detta bara för att plasten inte ska skadas/smälta av doppvörmaren. Sen har jag även tänkt att isolera hinken med liggunderlag.
Vad tror ni, blir detta en simpel och väl fungerande kokare, eller fiasko?

Sv: 60 liters plastkokare

Men någon form av ståltråd som håller doppvärmaren fast i gallret ökar nog chansen men grillgaller har tendens att svikta lite så ta med det i beräkningen. 3,2kw räcker för bra kok i övrigt. Hur tänkte du mäska då?

Jamen det är redan klart, har en 50liters kylväska med manifold och allt. Tack för tipset med ståltråd. smile

4 Senast ändrad av Salle (2013-05-04 17:50:05)

Annars så kan du köra BIAB, har du sedan påsar till humlen oxå så behöver du inte tappa om någon gång, blir ju knappt någon disk alls

Salle

Du kanske redan har tänkt på det, men du bör se till att ha en rejäl ställning så att inte doppvärmaren halkar runt i hinken. Om den skulle råka hamna snett riskerar du ett livsfarligt haveri med kokande vört som sprutar ut genom ett bränt hål. Av just den anledningen så är jag lite skeptisk till idén...

Visst kan det gå bra men har du tänkt på alternativen?

Du skulle tex kunna dela upp vörten och koka två gånger, alternativt köra ett kok med enbart first runnings och göra en svagare variant på resten. Dessa öl kan du sedan innan flaskning/fattappning blanda till rätt smak.

Murphys Law är något som dyker upp i tankarna här.

Hehe, jo mitt andra alternativ är att dela upp koket. Men jag ska testa med vatten i en 30 liters jäshink först och doppvärmaren då såklart.

Eller skippa doppvärmaren och sätt i två vattenkokarelement från Rusta. Ännu mera effekt för uppvärmningen och borde räcka med ett för att hålla rullande kok.