Hembyggd magnetomrörare

Jag fick tips om andra som byggt egna magnetomrörare, så jag testade själv och det fungerar rätt bra.

En 12 fläkt, på vilken man monterar två stycken hobby magneter från clas olhsson, runt detta bygger man sedan är tunn låda.

Det som man får finlira med är balanseringen av magnetern, de måste vara exakt centrerade kring rotationscentrum. Sedan måste fläkten gå att köra i relativt långsamt fart. Min fläkt var gränsfall, ska försöka justera lite, om inte det hjälper byta till en lågfartsfläkt.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/magneticstirrer.jpg

Man kan fråga sig om man behöver en, men jag ska ha den till jästexperiment.

/Fredrik

Sv: Hembyggd magnetomrörare

(Jag insåg just att detta inlägget borde jag ha lagt under utrusning.)

Hur som helst så har jag nu en ny prototyp med en ny elmotor. Fläktmotorn fungerar förvissa men måste köras i knapp styrfart för att inte magneten ska tappa synken.

Har nu slaktat en gammal kassettbandspelare och tagit ur en 9Volts elmotor som sannolikt passar mycket bättre för ändamålet.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/9Velmotor.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/magneticstirrer2.jpg

/Fredrik

Sv: Hembyggd magnetomrörare

menar du att två magneter på en propeller några centimeter utanför behållaren får hela härligheten att röras om!!!!!!?.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Ja, fast man måste ha en stavmagnet inuti ekolven också. Då drivs den magnetet via magnetfältet. Det fungerar rätt bra. Men jag är inte helt nöjd med motorn eftersom varvtalsregleringen inte är så bra. En vanlig elmotor tappar för mycket vridmoment när man försöker sänka varvtalet.

Men det fungerar!

/Fredrik

Sv: Hembyggd magnetomrörare

jaha.
jagsåg ingen magnet, det var därför jag undrade, men tack ändå.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Nu väcker jag liv i en gammal tråd, men jag är lite nyfiken på om ni kunniga kan informera mig om lämplig rpm för en hembyggd omrörare.

Ebm papst har en 12v fläkt på hela 20 rpm. Är detta för långsamt eller vad bör man ha?

/Hans

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Har ingen susning om lämpliga rpm, kan gissa att det spelar in lite med hur stor volym, flaska och loppa man använder samt
vilken densistet vätskan har. Men till jäst generellt vet jag inte.

Byggde en magnetomrörare i helgen.
Använde en gammal 12v eleminator, en 12v koaxialfläkt samt 2 neodymmagneter och två klickar superlim.

Här är en video på den in action - Omörarfilm (flashformat)
Tilläggas bör dock att jag provkör den med fläkten löst liggande på en snusdosa inne i lådan.

Ingen riktig loppa heller utan ett par magneter i ett glas (ej slät botten) med vatten och en nypa kaffepulver.

Monterade även dit en strömbrytare och en vridpot för reglering av hastigheten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Hej, jag får testa helt enkelt. Mängden vätska kommer antagligen inte överstiga vad man får plats i en 5l kolv.

Nu när vi är inne på ämnet! Vad för magneter är lämpliga. Dels för montage på fläkten och även för att ligga i vätskan. Är ju en fördel att den går att göra ren och inte fäller ut något onyttigt(gör magneter det?) Magnetloppor för labb är väl inte så lätt att få tag på?

Din film vill ej fungera. Lägg gärna upp bilder och en lite beskrivning om du har lust och ork.

/Hans

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Ofan, den funkar i min winamp...
Testat att spela den med din webläsare, det är som sagt flash

Jag använder neodymmagneter från clas ohlson 10st/59:-

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=53503650

Har precis beställt tio loppor från sagitta.se dom hade bara med mittring/gördel, men så va de de enda som jag
hittade lite snabbt som även levererar till privatpersoner... Skulle inte vilja använda ngt annat än en loppa.

Jag utgick från denna när jag byggde min - http://www.homebrewtalk.com/f51/my-stir … ild-86252/

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-25 20:07:19)

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Är precis på gång att lägga sista handen på en rökt porter som står på spisen.
Får lägga upp bilder ngn annan dag, men som sagt, kolla länken, den utgick jag från

så köpte jag koaxialfläkt 12v 80mm från kjell.com samt vippströmbrygtare och en 4,7 vridpott från samma affär.

fläkt ca 80:-
vridpott ca 19:-
vippbrytare ca 19:-
magneter 10st ca 59:-

Valfri låda (om man nu inte tycker om valar wink )

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Vad är det för rpm på den fläkten?

Jag hittar ej magnetloppar på deras usla sida. Däremot magnetstav för omrörare.

Kan du kan jag. Så jag ska banne mig besöka kjell och co jag också.

Förresten du som är en fena på vattenjustering. Jag ska göra en berliner weise och tänkte då givetvis efterapa Berlins vatten. Detta blir min första justering. Efter ett par timmars sökande har jag funnit denna analyssida http://translate.googleusercontent.com/ … DuNGmFDhhw

Ca | Mg | Na | Cl | So4 | HCO3
97 | 8    | 26 | 41 |  80  |???

Det jag utgår från är Spandaus vattenverk. HCO3 är väl natriumkarbonat? Det enda jag hittar är karbonat hårdhet. Om du har en minut över kanske under kylningsprocessen så får du gärna hjälpa en förvirrad själ att plocka ut det väsentliga ur rapporten. Vore hyvens.

/Hans

Sv: Hembyggd magnetomrörare

berglund skrev:

Vad är det för rpm på den fläkten?

Jag hittar ej magnetloppar på deras usla sida. Däremot magnetstav för omrörare.

Kan du kan jag. Så jag ska banne mig besöka kjell och co jag också.

Förresten du som är en fena på vattenjustering. Jag ska göra en berliner weise och tänkte då givetvis efterapa Berlins vatten. Detta blir min första justering. Efter ett par timmars sökande har jag funnit denna analyssida http://translate.googleusercontent.com/ … DuNGmFDhhw

Ca | Mg | Na | Cl | So4 | HCO3
97 | 8    | 26 | 41 |  80  |???

Det jag utgår från är Spandaus vattenverk. HCO3 är väl natriumkarbonat? Det enda jag hittar är karbonat hårdhet. Om du har en minut över kanske under kylningsprocessen så får du gärna hjälpa en förvirrad själ att plocka ut det väsentliga ur rapporten. Vore hyvens.

/Hans

3200 rpm är max på fläkten.
Hinner inte kolla på dedär idag, ska diska lite gryta o slang, sedan blir det bums i säng.
Magnetstav är nog samma sak, kommer inte ihåg vad dom kallade de på sidan, men jag gissar att "loppa" inte är en fackterm
utan mer en intern term wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd magnetomrörare

0-400rpm är nog rätt lagom hastighet för de flesta applikationer.
Du får dock tänka på att det är vid last.

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Hallå, nu har även jag gjort ett besök hos kjell. Jag slog dock till på en 230 axialfläkt(antar att du menade axial och inte koaxial) Nu har det dock slagit mig att jag undrar om potentiometern klarar av att reglera motorn. Han i butiken sa att den klarade av 25 watt mennu i efterhand tror jag att han glömde en nolla och ett komma. Således 0,25. Fläkten är på 0,07A det är väl ungefär 16 watt.

Det enda som kan hända är väl att potentiometern pajar? Jag vet att man använder 10 K ohms potentiometrar i frekvensomformare och de pallar ju med betydligt mer än 0,25 watt. De kostar väl kanske inte under 20 lappen heller iofs. Aja, det är väl bara att prova. En liten fråga bara. Det är tre ben på potentiometern. Är mitten benet in och de andra två är utgångar? Enligt din länk så använder han benet i mitten och den till höger om mitten. Vore kanon om du hann ögna igenom Berlins vattenprofil.

Tack för era svar förresten

/Hans

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Körde först en 10 men gick ner till 4,7 och då lirade det bättre.
Enda problemet va att man fick dra igång fläkten på ett högre varvtal, och minska varvtalet direkt ner till ett lågt varvtal.
Känns inte som ett väldigt problem, men jag ska be ngn som är lite mer inne på elektronik finjustera. Enligt svärfar som lödde så va
kolbanepottar inte direkt vridpottarnas mercedes wink

Jupp precis som du säger, mitten in tror jag.

Känner mig inte som ngn expert på vatten, men jag tror det viktigaste är kalcium, sulfat och klorid och karbonater.
Ligger du i närheten där så bör du klara dig rätt bra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Jag ska leta fram lödpennan och göra ett försök nu i helgen.

Det enda jag saknar är ju karbonater. Eller finns det med?

/Hans

17 Senast ändrad av berglund (2009-11-29 17:22:40)

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Hallå, nu är steget tagit och en liten låda har väckts till liv. Jag provade först med 230 fläkten jag köpte. Den fungerade i 10 sekunder sen så kom det röksignaler från potentiometer. Slängde då in en 12 volts fläkt och satte dit en ny potentiometer. Denna har fungerat fin fint i ett antal timmar nu.

Jag inväntar magnetloppor från sagitta sen så ska det testas ordentligt.

Det jag har använt om intresse finns
Kjell.com
Axialfläkt 12V art 36175  119 kr
Potentiometer 10kOhm art 90313  19kr
Vippströmbrytare art 36014 39kr
Inbyggnadslåda art 89012 49kr (nästa storlek hade inte skadat)

Elfa
2 magneter neo35 art 37-527-63 12,40kr st

Sagitta.se
Stavmagnet till omrörare. art 30025 19 kr(plus lite frakt)

Sedan behöver man en transformator 230 till 12 vdc

Tack för tipsen Thomas

/Hans

18 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-29 19:20:40)

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Lungan!

Då sitter vi och väntar på sagittas leverans båda två smile
Magnetloppor borde kanske vara ngt för humlegården att ta upp i sitt ordinarie sortiment.
Borde gå att göra ok, marginal på dem om man räknar med att man slipper frakten från ex. sagittas 98:-


Sorry att jag inte var mer behjälpig med vattnet, men jag har bara bryggt tre öl med vattenbehandling (vilka iofs varit väldigt lyckade)
Men jag känner inte att jag har kunskap nog att helt säkert inte lura ngn in på fel stig.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Intressanta tips det här. Jag lånade just en omrörare från jobbet och testade på senaste förkulturen. Det verkar ha stimulerat jästproduktionen rejält så nu är jag lite sugen på att fixa en omrörare. Jag skulle definitivt köpa magnetloppor, tänk på att de kommer att ligga i vörten ganska länge så det är viktigt att de går att desinficera ordentligt och att de inte släpper ifrån sig några kemikalier till vörten.

Angående vatten för Berliner Weisse: det är ju ett väldigt ljust och lågt humlat öl så jag skulle sikta på ett så mjukt vatten som möjligt. Å andra sidan gör det nog inte så mycket om det är hårt eller sulfatrikt eftersom man använder så lite humle. Du behöver nog inte tillsätta något särskilt, möjligen lite CaCl2 om du har väldigt lite kalcium i ditt vatten.

Att ange koncentrationen av bikarbonatjonen HCO3 är ett sätt att ange alkaliniteten, som styr buffringsförmågan hos vattnet mot pH-sänkning. Hög alkalinitet kan behövas ibland när man brygger mörka öl för att inte pH:t i mäsken ska bli för lågt, men det är inte nåt man vill ha till en ljus Berliner Weisse eftersom pH:t då riskerar att bli för högt istället.

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Jag gjorde ett försök på vattenjustering hur som helst. Jag tog hjälp av denna sida http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Där matade jag in mitt vatten och sedan tog jag spandaus vatten som target. Jag uppskattade HCO3 till 200 ppm efter att andra städer i tyskland tycks ha så pass högt. Dock justerade jag inte upp den mer än till 150. Det får bära eller brista helt enkelt.

Här står det förövrigt om omrörare och tillväxtläger för jästceller.
http://www.brewersfriend.com/2009/10/25 … t-quickly/

"Using the above criteria, a simple starter will produce approximately:

201 billion yeast cells
82 ml of yeast slurry

Using the above criteria, a stir plate starter will produce approximately:

307 billion yeast cells
124 ml of yeast slurry"

50% ökning! Inte dåligt.


/Hans

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Tänk på att vanliga kolpotar vanligtvis inte orkar bränna bort mer än 1/4W (det är 20mA vid 12V - inte mycket!).

Vill man kunna varvtalsreglera lite och bränna bort mer än vad en pot klarar kan jag rekommendera att avända någon justerbar spänningsstab, typ LM317. Tänkte kanske snickra ihop en liten omrörare själv med den.

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Ett annat tips är att leta efter andra E-kolvar än de humlegården säljer efter som dessa inte har en flat botten.
Testkörde min idag med besvikelse.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Angående vattenbehandling så tog jag data från de olika vattenprofilerna i ProMash och även vattenspecen för kommunala vattnet i Tyresö. Tycker att det var ganska kul att se skillnaden.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/32_vatten.jpg

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Snyggt! Skulle passa fint under vattenbehandling på wikin på shbf.org, kan du inte lägga in bilden där?

Sv: Hembyggd magnetomrörare

Nu dök magneterna upp, det var inte illa pinkat för en trähäst!

Testade på en gång och jag var iaf tvungen att starta på låghastighet så att magneten började få rotation och sedan höja hastigheten gradvis. Hur snabbt ska man köra förresten? Det blir ju en "vortex" hela vägen ner till magneten på högsta fart. Kan man övercirkulera förkulturen? Jag personligen skulle inte vilja äta och föröka mig sittandes i en karusell.

Men det kanske inte jästen har något emot.

Stilig bild. Den ska jag lägga embargo på.

/Hans