Kyla

Hur mycket kan jag kyla ölen när jag ska tappa från fat till flaska? Jag kolsyrat med co2. Jag Tycker jag förlorar mycket kolsyra när jag tappar upp, jag vill ha mer kolsyra kvar i flaskan.

Sv: Kyla

Jag är ingen expert men ju kallare ölen är desto mer kolsyra kan den binda - har jag fått mig itutat. Med andra ord borde man kyla så mycket man kan utan att ölen övergår i fast form... Gissar jag.

ÖlAnka skrev:

Jag är ingen expert men ju kallare ölen är desto mer kolsyra kan den binda - har jag fått mig itutat. Med andra ord borde man kyla så mycket man kan utan att ölen övergår i fast form... Gissar jag.

Vid vilken grad fryser ölen? Frysen är inställd på -3 grader, jag tycker det skummar mycket vid upptrappning på flaska.

En tumregel jag läst är att ölen tål lika många minusgrader som den har i % innan den fryser, men om det är rätt eller ej vet jag inte.

Hur högt tryck har du i fatet när du fyller? Vad fyller du med, tappkran, kinafyllare?
Om trycket i fatet och flaskan är lika högt eller lågt kommer det inte att skumma, oavsett temperatur på ölen.

Jag fyller med en typ av beergun. Jag ska pröva att sänka temperaturen. Tack för svar.

Det tryck jag har i fatet är 0,5 bar

Testa att sänka till 0,2 bar, jag skulle gissa att det gör skillnad.
Har du möjlighet att sätta på någon form av propp på beer gunen som tätar i flaskhalsen så får du en enkel form av mottrycksfyllare och kan fylla med ditt normala fattryck.
Sätt i beer gunen i flaskan, täta med proppen och trycksätt. Öppna sen för ölen och glänta på proppen så att trycket pyser ut lagom långsamt (beror på temp och gastryck i ölen) då lär du få skumfri fyllning.