Bygge av ett HERMS "liknande" bryggeri

Börjar väll med att säga hej till alla, då jag är ny här på forumet!
Även nybörjare inom ölbryggning och tänkte bygga mitt första bryggeri.
Tänker slå på hyfsat stort på engång, och har siktat in mig på att bygga nått i stil med ett HERMS bryggeri, med 100 Liters grytor. Har läst en hel del och tittat på väldigt många olika byggen och lösningar, men har fortf problem med vilken typ av uppvärmning jag ska använda mig av!
Nån som sitter på nå smarta lösningar? Doppvärmare verkar juh va svårt med tanken på storleken på grytorna, och gasol inne känns lite sisådär.. Eller vad säger ni?

Sv: Bygge av ett HERMS "liknande" bryggeri

ordentliga elpatroner är väl det klart smidigaste i sådana fall.

Agree,  jag skulle dock rekommendera att du har 3fas om du inte skall behöva vänta ihjäl dig för det att värma upp i HLT och få ett vettigt kok i boiler. 50 liter kan du klara med 230v/16A, men jag skulle inte köra 100 liters kastruller på det.

Ceder skrev:

Agree,  jag skulle dock rekommendera att du har 3fas om du inte skall behöva vänta ihjäl dig för det att värma upp i HLT och få ett vettigt kok i boiler. 50 liter kan du klara med 230v/16A, men jag skulle inte köra 100 liters kastruller på det.

Håller med! 230/16A går upp till 50-60l som bäst utan isolering, lock, varmt i rummet och majonäs...

Faktiskt ute och letar efter nytt garage då andra hobbys börjar ta lite för mycket plats, tror jag ska ha det som krav i det nya garaget att det finns 3fas..
Och då avsätta en liten yta för bryggning. Andra måsten i garaget är förstås vatten och avlopp! Ist för att brotta ner mig i källaren, som känns rätt bökig att hålla på att brygga i..
Men hur stor el patron bör jag använda mig av? 6000W? Tror ni jag behöver lika stor el patron i HLT som i BK?
Tack för svaren smile

Hej Håkan,
Jag har byggt mitt egna bryggverk och hållt på att brygga öl i snart 20 år. Jag kan varmt rekomendera dig att du inte börjar din bryggarkarriär med ett så stort bryggverk som 100 liter. Satsa hellre på ett mindre bryggverk som inriktar sig på volymer på 20-60 liter, vilket fungerar i ett kärl som är på 80 liter. Det gör att du kan klara dig med normal 3-fas ström på 16A, samt möjligheten till att brygga mindre volymer om 20 liter när du experimenterar fram nya recept, men ändå kapaciteten till att brygga öl till 3 st öl fat. Dessutom är det inte så kul att slänga 100 liter öl bara för att man tyckte att det verkade kul att testa extra torrhumling med en ny sorts humle, bara för att upptäcka att ölet blev alldeles för beskt etc!!
Du nämner vatten och avlopp - glöm inte ventilation! Att koka ölen i minst en timme avger väldigt mycket lukter och vattenånga!
Lycka till!

7 Senast ändrad av svensson.lu (2015-01-12 06:57:31)

Hakan_268 skrev:

Faktiskt ute och letar efter nytt garage då andra hobbys börjar ta lite för mycket plats, tror jag ska ha det som krav i det nya garaget att det finns 3fas..
Och då avsätta en liten yta för bryggning. Andra måsten i garaget är förstås vatten och avlopp! Ist för att brotta ner mig i källaren, som känns rätt bökig att hålla på att brygga i..
Men hur stor el patron bör jag använda mig av? 6000W? Tror ni jag behöver lika stor el patron i HLT som i BK?
Tack för svaren smile

Till ett 80L kärl som Wolmar rekommenderade ovan blir det alldeles utmärkt med 6kW. Du kommer kanske inte behöva hela effekten till kok, men det är skönt att slippa behöva vänta. Du behöver sen samma storlek både i HLTn och kokkärlet för det är ju samma volym vatten (lite beroende på hur man väljer att brygga)

Jag har själv en motsvarande storlek på anläggning och brygger oftast till 2 fat dvs 38L. Värmer vattnet med 2*1.8 kW och kokar med 2*2kW induktion. Detta är mest pga att jag inte har tillgång till mer än 2faser där jag brygger.