Andra tuber för kolsyra.

Är nybörjare på detta och försöker än så länge titta på andra och läsa mig till hur allt fungerar.

Då dök frågan upp och jag verkar inte kunna hitta nått bra svar (finns säkert, men jag är kanske dålig på att leta).
Som en gammal dykare så har man en hel del dyktuber i garaget, och frågan är således, skulle man kunna använda dessa till kolsyra?

/Reb

Sv: Andra tuber för kolsyra.

Intressant fråga, vet ej men jag tror att det borde gå. Frågan är hur de är klassificerade dvs hur mycket tryck de är gjorda för att hålla. Går säkert att få dessa tryckestade innan man får dem fyllda med CO2.

Rebelzero skrev:

Är nybörjare på detta och försöker än så länge titta på andra och läsa mig till hur allt fungerar.

Då dök frågan upp och jag verkar inte kunna hitta nått bra svar (finns säkert, men jag är kanske dålig på att leta).
Som en gammal dykare så har man en hel del dyktuber i garaget, och frågan är således, skulle man kunna använda dessa till kolsyra?

/Reb

Skulle nog sälja av och köpa en co2tub för att slippa krabba med ventilbyte och gängknas etc om flaskorna skulle visa sig vara dugliga för Co2
Nästa problem är nog att få dem fyllda då jag kan tänka mig att det kan bli lite problem när du skall lämna in dem på fyllning.

Satsa hellre på AGA's små tuber som man köper loss. Kostar en slant up front, men du får livsmedelsgas och garanterat ingen svavel i co2'n eller oljeslickar i ölet från smörjmedel etc i skitiga brandsläckare.

Men det är bara min spontana tanke.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

DrKarma skrev:

Intressant fråga, vet ej men jag tror att det borde gå. Frågan är hur de är klassificerade dvs hur mycket tryck de är gjorda för att hålla. Går säkert att få dessa tryckestade innan man får dem fyllda med CO2.

En dyktub skall klara 200Bar rep 300Bar, förmodligen mer eftersom det är "arbetstryck". Sen är ju dyktuber gejer som far runt på båtar och slås mot varandra, så man kan ju tycka att dom borde vara mer stryktåliga.

Det blir nog till att testa, bara för att... Om det funkar så finns det hur mycket dykflaskor som helst som säljs av för några hundringar.

/Reb

Dyktuber är dessutom riktigt rena det finns inga oljor eller dylikt, luften i tuberna är väldigt filtrerad och torr.
Så får man bara ren gas är det schyssta grejor.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Helt appropå, någon som vet var man kan fylla tuber i närheten eller i Stockholm?

//Reb

Jag fyllde på södertörns.. http://www.sbff.se/
En bit att åka för mig, men bra service och bra pris.
Ring först bara och kom överens någon tid som passar.

/Fredrik