1

Golden Ale recept eftersöks!

Är på jakt efter ett bra golden ale recept. Tycker Ocean Glenn no 5 och Oppigård Golden ale är två riktig j*vla bra öl så hade vart en dröm att kunna brygga ett öl som liknar dessa!

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-08-31 23:25:43)

Sv: Golden Ale recept eftersöks!

Maila dem och fråga.

Personligen så är golden ale i min bok en lagerlik öl i stil med ex.  kölsh och kanske lite som cal common fast ljusare...
Dvs. hyffsat trad lager men med alejäst...

Testa 85% Pils/Pale och 15% münich som utgångspunkt
Vill man go bananas - 5% pale crystal (Thomas Fawcettl) och 10% münich och din favohumle till 15-20IBU plus 0.3-0.5g/L sluthumle

Jäst 1056, 001 eller US-05

Kan tänka mig att mig att monsieur Bingebo plockar Maris Otter som basmalt i Glen och kanske S-04 i pitchen.
Men det är mest en spekulation...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Kan tänka mig att mig att monsieur Bingebo plockar Maris Otter som basmalt i Glen och kanske S-04 i pitchen.

Tror också på S-04 i oceanölen. Här är ett inlägg från Mr. Bing himself angående jästen i Göteborgsporter.

Think globally. Drink locally.

Är ganska säker på att Oppigårds också använder sig av S-04.

Ah man kanske skulle ta å skicka ett mail. På glenn no 5 flaskan står faktiskt att malten är Marris otter, humlad med pilgrim, perle och crystal! Vad tror ni om givorna? Tycker spontant Glenn är väldigt maltig och clean i smaken så kanske inte så sena humle givor? Skulle inte heller bli förvånad om de är s-04. Har förövrigt ocean porter klonen på jäsning nu. Ska bli intressant smile

Är man bara hövlig så brukar man få ett hövligt svar wink

Pilgrim är en bitterhumle (UK), perle(DK) och crystal(US) är tysk resp amerikanska varianter av ädelhumle vilket faller väl in i teorin om att en golden är en slags lätttillgänglig öl/fejklager

Utgå från vad du har hemma, skulle ngt behöva köpas in så varför inte lite Northern Brewer som står väl till denna typen av öl och många andra.
Funkar sketabra med andra ex. Hallertau men även cascade beroende på vilken väg man vill gå...

Exempel på northern brewer är Anchors Steam beer som är 100% NB.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio