Består avkok på drav av dextriner?

Jag var på ölbryggarkurs på Klövsjö gårdsbryggeri och jag fick med mig sötvört och drav för att baka bröd. Jag kokar draven med vatten för att göra den mindre sträv och finfördelar den sedan i en mixer innan jag bakar bröd.

Ikväll när jag kokade 5 hg drav i 5 dl vatten blev avkoket ganska sött. Min digitala brixmätare (som jag använder när jag kokar marmelad) visar 11 % socker. Består dravavkoket mest av dextriner?  Kan någon jäst, som bakjäst eller vildjäst, bryta ner och leva på dextrin?

Sv: Består avkok på drav av dextriner?

Jästen kan inte bryta ner dextrin, så öl gjort på dextrinrika vörter blir "kroppiga" och har en del restsötma.

När man mäskar och rastar runt 70 grader så får man ut mycket dextriner, så vill man göra ett alkoholsvagt öl som ändå har mycket smak bör man lägga en lång rast kring 70 grader.

Sv: Består avkok på drav av dextriner?

Men varför skulle draven vara rik på dextriner? Sockersammansättningen borde väl vara densamma som i vörten man fått från samma mäsk?

Varför inte testa helt enkelt. Gör en forcerad jäsning i lite varmare temperatur, 25-30 grader, med någon jäst du har tillgänglig. Det kan till och med funka med bakjäst. I denna temperatur och med regelbunden omskakning jäser vörten ut snabbt. Mät OG och FG och räkna ut den skenbara förjäsbarheten som 1 - FG/OG.