Kyl, frys - storlek och användarvänlighet - Synpunkter tack!

Har börjat köpa på mig och övergå till fat: tröttnat på allt merjobb som kommer med flaskning.

Det stora frågetecknet är dock kyl/frys, nu får ni ge tips och råd... Fördelar, nackdelar och så vidare.
Har tänkt att boxen/skåpet skall användas till både jäsning (i hink) samt för fat (inte samtidigt dock pga av utrymmet (finns bara plats för något litet)).

Har bestämt mig för att försöka satsa på en frysbox modell mindre.
Frys: pga av möjligheten att gå under nollan plus en bättre effektivitet.
Box: Upp och ner är bättre än in och ut när det kommer till att hålla kyla/värme vid öppning av dörr/lock.

Dock är det ett problem att få tag på en billig frysbox där en hink går ner utan att behöva bygga en krage och höja upp locket (pga "klacken" i botten med kompressor och annat).

Kylskåp är mindre attraktivt pga av problemet att få plats med jäshink (som jag använder mig av) men dock lättare att få tag på, samt billigare. Kan ju säkerligen fungera för jäshink om man strippar insidan av dörren.

Har lite problem att bestämma mig.
Hur gör ni? Synpunkter tack!

2 Senast ändrad av martinj (2011-06-20 15:15:25)

Sv: Kyl, frys - storlek och användarvänlighet - Synpunkter tack!

Började med en kyl först, men det slutade med att det aldrig blev ledigt för faten då det hela tiden va något på jäsning.
Köpte en begagnad frys box byggde en träram och monterade 4 tappkranar.

Båda funkar lika bra för båda delar, men jag föredrar att jäsa i kylskåp, skonar ryggen från jobbiga lyft.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Kan du få tag på en frysbox lagom stor för en jäshink eller 4 fat (alltså minst 46x46 cm invändigt) är det OERHÖRT smidigt. Tyvärr är det också väldigt dyrt om du inte råkar ha tur på Blocket (och ganska dyrt då ändå) - därför har jag två kylskåp som jag fått gratis av vänner...

Jag har en sån där halvhög kyl. Får plats 2 jäshinkar utan att ta i sönder nåt. Tar man bort halvhyllan längst ner så går det in två fat där. Samtidigt som jäshink uppe. Kör ner den till minus 2 utan problem. Styr den med humles termostat.  Enda problemet med den är att den en kyl för lite..... Man måste ha två. Eller en kyl/sval. Det vore bäst. Eftersom jästemp och kallagring är två olika saker tempmässigt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tack för tipsen, låter kalas!
Får fortsätta jaga en box ett par veckor till, annars blir det kyl!

Ang. en andra kyl/sval så är det inget problem. Där finns källarförrådet som nu på sommaren håller 15c, på vintern 10c.
Och eftersom jag inte gör underjäst så är en lång kallagring inte nödvändig mer än i vissa fall, och då funkar antingen förrådet (vintertid) eller just den eventuella kyl som jag nu är ute efter (inga problem att låta kallagra någon månad i denna då faten får stå någon annanstans (exempelvis förråd) då jag inte brygger mer än max ett par gånger i månaden).

Mer tips och trix tack! Visa bilder om ni har!

Tänk bara på att att de flesta frysboxar har en avsats i botten för att kompressorn ska få plats. Så där går det inte att få plats med fullstora corneliusfat. Jag har själv en frysbox med bredd 94 cm och djup 64 cm där jag får plats med 4 stora fat och 2 små ovanpå kompressorn.

Ajemän, det vet jag! Därav det jag skrev i det första inlägget om "krage" mellan lock och box för att på så vis få plats med fat/hink.

fresta skrev:

Tänk bara på att att de flesta frysboxar har en avsats i botten för att kompressorn ska få plats. Så där går det inte att få plats med fullstora corneliusfat. Jag har själv en frysbox med bredd 94 cm och djup 64 cm där jag får plats med 4 stora fat och 2 små ovanpå kompressorn.