Ölfat (igen)

Hej på er!

Jag är ganska ny på det här med ölfat, skaffade mig en liten anläggning i höstas som jag först nu börjar bli kompis med. Nu är det så att jag är inne i en ganska intensiv bryggarperiod, så jag börjar få ont om lagringsutrymme. Och det är ju trist att ha en massa "färdig" öl stående i dunk på kö till fatet. Dessutom har jag börjat brygga lageröl, och de behöver ju som sagt lagras.

Då infinner sig några frågor. Har sökt forumen, men inte riktigt hittat bra svar. Jag hoppas de inbitna fattapparna därute kan hjälpa mig.

1. Var får man bäst tag i ölfat? Humlegårdens är ju fina, men dyra. Och splitternya behöver de väl knappast vara, det är ju robusta grejor. Helst skulle man ju vilja ha ett bra gäng. Har sett att de säljer begagnade på PGW, hur är kvaliteten där?

2. Finns det bra alternativ till Corneliusfaten? Har med nyfikenhet läst trådarna om billiga begagnade 30L-fat, men det verkar ganska struligt att handskas med för en ohändig klantskalle som jag själv. Kan man koppla sådana till hemmautrustning (gastuber, tappkranar) enkelt? Hur rengör man dem?

Tack på förhand!
/Per

Think globally. Drink locally.

2 Senast ändrad av svensson.lu (2010-03-02 13:53:28)

Sv: Ölfat (igen)

1: http://www.maltbazaren.dk/shop/frontpage.html  brukar ha begagnade fat hemma, men jag hittade inga vid en snabbkoll.

Sv: Ölfat (igen)

candirect.de har en hel del begagnade fat.

/Hans