oops, primade med för mycket socker!

Hejsan. Jag håller på att brygga ett bärvin på blåbär svarta vinbär och röda vinbär (vildjäsning). I går tog jag ut en del av vinet från jäsning och tappade på 33cl flaskor, med avsikt att göra ett moserande vin. Efter jag hade tillslutit flaskorna kom jag på att jag råkat lägga i ca 6g socker per flaska i stället för 6g per liter!! Ibland är man bra dum!

Tror ni att flaskorna kommer att explodera? Vart ligger gränsen på hur mycket socker man kan lägga i?

Jag funderar på hur jag ska lösa detta. Antingen kan jag öppna flaskorna, låta sockret jäsa ut och sedan prima på nytt (med rätt mängd socker ;D) eller så kan jag låta det jäsa ett tag och sedan, när kolsyrehalten verkar lagom, lägga flaskorna rejält kallt för att döda jästen.

Vad tycker ni?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

2

Sv: oops, primade med för mycket socker!

MaltMårten skrev:

Tror ni att flaskorna kommer att explodera? Vart ligger gränsen på hur mycket socker man kan lägga i?

Hej,
skulle tro att vinet i flaskan blir bra sött. Om du har använt kronkapsuler håller nog flaskorna för mycket tryck, problemet kommer när du öppnar dem, vinet kommer som en raket ur flaskan. Jag tror att kapsulen ger sig innan flaskan spricker. Jag skulle ställa flaskorna på ett ställe, helst med golvbrunn, där en läckande flaska inte ställer till det för mycket.
Hls
/Jürgen

Sv: oops, primade med för mycket socker!

Vinet kommer nog att bli väldigt sött, som du säger. I går tog jag upp flaskorna och skakade lite lätt, det såg ut att vara ganska mycket kolsyra. Jag ställde de i frysen i 45 min och därefter i min svala källaren, tror nog att jag har dödat jästen. Ska låta det mogna någon månad och sedan avsmaka. Tvivlar på att det kommer att bli så där jättebra, antagligen för sött. Men jag ser det som ett expriment smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: oops, primade med för mycket socker!

Synd jeg ikke nåede at svare dit indlæg, for jeg ville helt klart hælde det tilbage i en gæringsspand/jäshink og lade det gære/jäsa helt ud, og så prime det på nyt. Det virker mere sikkert. Jeg kan ikke forstå hvorfor acceptere at man har fået et alt for sødt vin, når man har mulighed for at rette sin fejl, ved at lade det gære færdigt. Gæren/jästen er nok ikke død - måske bare inaktiv - så hæld det tilbage i en gærspand, og afvent. Kommer der ikke liv så tilsæt frisk gær og lad det gære ordenligt ud, og så prime når det er klart. Håber du løser problemet. Man skal være for sikker med for meget sukker smile

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: oops, primade med för mycket socker!

ok, det kanske inte är försent än. Dessutom tog jag bara ut en liten del av vinet, 1 liter av 5. Så det kanske fortfarande går att hälla tillbaks det?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: oops, primade med för mycket socker!

Det gör det smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH