1 Senast ändrad av styrman_jansson (2023-04-02 12:27:07)

Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Hej på er alla!

Jag har inte bryggt något (förutom enstaka extraktsats) på 5 år. Nyligen slog jag till på en beg. Brewdog beacon och tänkte ta upp hobbyn igen och nu på förmiddagen drog jag första bryggningen.

Det är första gången med bryggverk så en del ovant. Jag körde BIAB när jag höll på sist.

Jag gjorde ett recept på en DIPA i brewfather enlitg följande;

Volym 10L

Malt
Weyermann Pale Ale malt - 2kg
Weyermann Munich 1 - 1kg
Weyerman Caramunich - 0,2kg

Humle
Simcoe 8g 60 min
Simcoe 8g 40 min
Simcoe 8g 20 min
Simcoe 8g 10 min
Simcoe 8g 5 min

Klarningsmedel
Protafloc 0,3g @ 20min

Jäst
Safale US-05

Brewfather beräknade vattenmängder enligt nedan;
13,1L Mashwater
3,85l Spargewater
16,95 Total water
15,24 mash volume



Mäskade malten på 68 grader i 60 min (Bryggverket pendlade mellan 67-68,9 grader hela tiden med 13,1L vatten i bryggverket.

Lakade med 75-77gradig lakvatten( mekkigt att hålla tempen med spisen på lakvattnet), 1l per minut ungefär,  tills jag fick angiven preboil volume enligt brewfather på 14,46L. Lakningen tog rätt lång tid tyckte jag, men jag har aldrig lakat förut utan kört på ändå och accepterat lägre effektivitet, så det kanske ska ta tid?

Nu dags för kok.
Här blev det lite SBS då jag ställde in 100grader på bryggerket och tänkte att nu blir det kok. Det blev det men jäkligt ojämnt då det pendlade mellan 98 och 100 grader. Efter 5 min fattade jag att man var tvungen att trycka på "+" en gång till efter 100grader så gick bryggverket till "BOILING".

Koket därefter gick fint. Kanske inte stormkokade men ändå ett tydligt kok.

Dock noterade jag mot slutet att det inte alls kokade bort lika mycket som Brewfather trodde utan volymen efter kylning landade istället på 12,3l. Varför slog det så fel måntro? För mjäkigt kok?

Kylningen med kylspiral funkade dock utmärkt och milsvidd bättre än de isbad jag kört förut.
Pumpade ner vörten i jäskärlet och pitchade S US-05 vid 23 grader.

Beräknat OG var 1.073 men jag fick (förvisso med något högre volym) 1.054 på mätaren. Min mätare visar 1.003--4 i vatten så i verkligheten blev OG 1.050-51. Rätt långt ifrån tänkt.

Nu till frågan. Att vattenmängderna inte stämde är ju en sak och något jag kan justera i framtiden. Men effektiviteten landar ändå rätt lågt, typ 54%. Några tips om vad som kan justeras förutom vattenvolymen?

Och kommer jag nu få en dunderbitter Session IPA måntro? Funderar på att köpa en påse spraymalt imorgon och hälla i för att få upp OG:et lite. Borde funka?

Tacksam för tips
/Styrman!

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Om jag räknar rätt här skulle dina og 50 på 12,4 liter motsvara og 61 om du hade kokat ned det till exakt 10 liter.

Då felar det lite drygt 10 pinnar mot det beräknade från Brewfather. Men vad har Brewfather för inställd effektivitet i sina beräkningar? Det kanske var aningen högt mot vad som går att få ut med den metoden du använde?

Och det är väl här som man kan labba lite med totala effektiviteten/ utbytet när man knappar in receptet. Jag använder BeerSmith, och jag har själv lärt mig att mina metoder ger förhållandevis bra utbyte när jag brygger öl med lägre og, ocg tvärt om sämre utbyte när jag brygger öl med högre og. Gränsen för det ena eller andra ligger för mig runt 50 Ö. Hur ser det ut i Brewfather, nog kan man ange förväntat utbyte i det programmet?

Och ja, vill du få upp lite högre kan du addera lite kokt spraymalt. Så tidigt  som möjligt.

Och nästa gång kokar du till du ser vad du har kvar, kan vara lättare att pytsa i lite mer vatten istället vid behov.

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Perwaste skrev:

Om jag räknar rätt här skulle dina og 50 på 12,4 liter motsvara og 61 om du hade kokat ned det till exakt 10 liter.

Då felar det lite drygt 10 pinnar mot det beräknade från Brewfather. Men vad har Brewfather för inställd effektivitet i sina beräkningar? Det kanske var aningen högt mot vad som går att få ut med den metoden du använde?

Och det är väl här som man kan labba lite med totala effektiviteten/ utbytet när man knappar in receptet. Jag använder BeerSmith, och jag har själv lärt mig att mina metoder ger förhållandevis bra utbyte när jag brygger öl med lägre og, ocg tvärt om sämre utbyte när jag brygger öl med högre og. Gränsen för det ena eller andra ligger för mig runt 50 Ö. Hur ser det ut i Brewfather, nog kan man ange förväntat utbyte i det programmet?

Och ja, vill du få upp lite högre kan du addera lite kokt spraymalt. Så tidigt  som möjligt.

Och nästa gång kokar du till du ser vad du har kvar, kan vara lättare att pytsa i lite mer vatten istället vid behov.

Tack för svar!

Brewfather var förinställt på 73% effektivitet. Lite högt kanske.

Själv tänker jag att det till stor del har med mäskningen att göra.
Jag rörde om i malten 1 gång. Kanske borde gjort det mer och sedan tänker jag att jag också borde ha mäskat ut på 75grader innan jag lakade.

Hur som tänker jag att jag köper lite spraymalt imorgon och kokar upp och häller i så ölen inte blir för obalanserad.

Även om allt inte gick som tänkt så attans vad mycket roligare det blev med ett bryggverk!

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Ja, jag tror du kommit på det som är rimligt att testa.

Sen att inte ändra hur mycket som helst samtidigt, utan om det går att brygga samma en gång till, med just de justeringarna du föreslår, och se vad som händer.  Allt annat lika. Då kommer du känna dina metoder med den nya utrustningen.

Välkommen tillbaka smile

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Enligt min erfarenhet är det främst krossningen det hänger på. Har aldrig mäskat ut och håller inte på och rör om mäsken förutom vid inmäskning. Är ganska konsekvent även när det gäller lakhastighet m.m. Har ändå fått allt inom intervallet 60-75 % utbyte, och det som har skiljt är vem som har krossat malten.

Just det, en annan tydligt faktor är OG. När jag försöker få högre OG så går utbytet ner något.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

6 Senast ändrad av styrman_jansson (2023-04-03 11:42:54)

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Enligt min erfarenhet är det främst krossningen det hänger på. Har aldrig mäskat ut och håller inte på och rör om mäsken förutom vid inmäskning. Är ganska konsekvent även när det gäller lakhastighet m.m. Har ändå fått allt inom intervallet 60-75 % utbyte, och det som har skiljt är vem som har krossat malten.

Just det, en annan tydligt faktor är OG. När jag försöker få högre OG så går utbytet ner något.

Jag köpte färdigkrossad Weyermann malt "härifrån", antar att det ska vara OK.

Jag funderade också på lakningen. Eftersom jag värmde lakvattnet på spisen så gick tempen upp och ner lite. Kanske från 75-78 grader så det är ju något som går att förbättra.

Sedan kan jag mycket väl tänka mig att kombon mycket malt med mindre vätska ( som man har när man försöker få högre OG) kan ställa till det lite. Precis om du påpekade.

Lösningen nu blir att jag ikväll kommer koka upp 600g spraymalt och tillsätta i jäshinken.

Funderar också på att torrhumla ölet en smula. Har Simcoe samt massa Amarillo över och det ska ju vara en fin kombo.

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Jag har aldrig köpt basmalt från just humlegården så jag vet inte exakt hur just deras krossning är. Dock har jag haft stor variation från andra hembryggningsbutiker, och ibland har det varit olika från samma butik när personal har bytts ut. Så jag tror inte du ska avfärda krossningen bara för att du har köpt från humlegården. Det är enligt min och andras erfarenhet den absolut viktigaste faktorn. Sådant som laktemperatur, mäsk-pH, vattenmängd m.m. har var för sig liten effekt så länge man inte är helt off.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Jag har aldrig köpt basmalt från just humlegården så jag vet inte exakt hur just deras krossning är. Dock har jag haft stor variation från andra hembryggningsbutiker, och ibland har det varit olika från samma butik när personal har bytts ut. Så jag tror inte du ska avfärda krossningen bara för att du har köpt från humlegården. Det är enligt min och andras erfarenhet den absolut viktigaste faktorn. Sådant som laktemperatur, mäsk-pH, vattenmängd m.m. har var för sig liten effekt så länge man inte är helt off.

OK!

Fick tipset från annat forum att kolla PH. Vi har egen brunn och jag tror mig minnas att vattnet ligger åt det basiska hållet. Kanske kan vara idé att tweaka lite där med.

Ska bli kul att testa till nästa bryggd!

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Är vattnet annorlunda än tidigare? Det är aldrig fel att hålla koll på mäsk-pH av olika skäl, men om du tidigare har fått bra utbyte med det vattnet så är det knappast det som är problemet (vilket redan a priori är mindre sannolikt).

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Är vattnet annorlunda än tidigare? Det är aldrig fel att hålla koll på mäsk-pH av olika skäl, men om du tidigare har fått bra utbyte med det vattnet så är det knappast det som är problemet (vilket redan a priori är mindre sannolikt).

Har bara bryggt extraktbryggning med detta vatten. När jag bryggde BIAB bodde jag annorstädes och hade kommunalt vatten, så allt är s.a.s. nytt.

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Vem vet, kanske är brunnsvattnet helt off, det går väl inte att utesluta. Kanske är större variabilitet också jämfört med aqua communale. Mät mäsk-pH vid nästa bryggning och ha mjölksyra i beredskap.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Vem vet, kanske är brunnsvattnet helt off, det går väl inte att utesluta. Kanske är större variabilitet också jämfört med aqua communale. Mät mäsk-pH vid nästa bryggning och ha mjölksyra i beredskap.

Yes, ska skaffa PH-stickor och mjölksyra till nästa bryggd.

Kokade upp 500g extra light och 500g light spraymalt, kylde och tillsatta igår. Då landade OG på 1.071 (kompenserat för den jäsning som redan skett).

Vörten smakar mycket gott, ungefär som söt magojuice. US05-jästen verkar trivas iaf då det bubblar nästan ihållande. Blir nog bra detta till slut.

13 Senast ändrad av styrman_jansson (2023-04-12 18:04:41)

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Nu har vörten/ölen stått och jäst i 10dagar och arbetat sig ner till SG 1.021. Verkar gå riktigt sakta nu då det inte skett någon förändring på 3 dagar. Dock bubblar det lite sporadiskt så förhoppningsvis arbetar sig jästen ner till 1.015 eller i närheten. Jäser i ganska stabila 21 grader, kanske läge att höja tempen lite på något sätt. Vet dock inte riktigt hur än.

Lade i 50g Amarillo som får torrhumla sig i 4-5dagar för lite extra humlighet. Ölet doftar starkt av hallon och passionsfrukt men inte så mycket smak av detta än. Provsmakade för ett par dagar sedan och då fanns det en tydlig smak av alkohol men den är nästan helt borta nu. Ska bli riktigt spännande att se vad det blir av detta.

I övrigt så kommer jag ge mig på en saison inom ett par veckor. Behöver bara får fram lite mer tomglas först wink

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Att det bubblar sporadiskt betyder ingenting. Att det har stått stilla i 3 dagar tyder på att det har jäst färdigt, vilket är det normala efter en vecka.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Att det bubblar sporadiskt betyder ingenting. Att det har stått stilla i 3 dagar tyder på att det har jäst färdigt, vilket är det normala efter en vecka.

Sporadiskt kanske var att ta i. Satt bredvid hinken och det bubblar kanske 1 gång i minuten. Finns fortfarande lite skum på toppen. Hade hoppas få ölet lite torrare typ 1.015-1.018 som planerat. Mäskade kanske i lite hög temp kanske…

Hursomhelst så ska ölet få hela 2v på sig (4 dagar kvar) så får vi se.

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

En gång i minuten är väl ganska sporadiskt. Men oavsett vad man kallar det så betyder det ingenting. Det kan fortsätta att bubbla långsamt långt efter utjäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Så nu är ölen flaskad.
FG blev 1.020 vilken skulle ge en alkoholhalt på 6.7% ungefär. Så det blev inte riktigt någon DIPA, men väl en välhumlad kraftig IPA. Vi får se om 2v hur den smakar.
Ölet var ganka grumligt vid flaskning trot protafloc i koket. Men sedan är det ju torrhumlat med, om än i humlepåsar. Får se hur det ser ut när det flaskjäst.

Några saker jag kommer göra annorlunda nästa gång;
- Mäska i 65 grader istället för 68
- Se till att maltbädden inte blir för kompakt
- Ev. ha 5% strösocker när jag gör en såhär stark öl för att få det lite torrare
- Ev. Vattenbehandla, ska se om jag hittar vattentestet från vårat vatten.

Fler tips?

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Att mäska lägre och byta ut en del malt mot socker är förvisso beprövade sätt att få bättre utjäsning. Jag använder det främst för riktigt starka belgiska öl.

Dock är det något som är rejält off här och som inte hade avhjälpts med ovanstående åtgärder. Du har c:a 60 % skenbar utjäsning vilket är extremt lågt för US-05 som normalt rigger på c:a 80 %. Jag kan se tre förklaringar.
1. Något var fel med jästen. Nu är US-05 en robust jäst, och det ska mycket till för att den ska underprestera, men kanske var paketet utgånget eller hade misshandlats i något led.
2. Mer troligt är mätfel på FG. Har du (kontroll)mätt med hydrometer?
3. Skulle också kunna vara att mätningen av mäsktemperaturen var helt fel och att du låg mycket högre, typ över 70 C.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Att mäska lägre och byta ut en del malt mot socker är förvisso beprövade sätt att få bättre utjäsning. Jag använder det främst för riktigt starka belgiska öl.

Dock är det något som är rejält off här och som inte hade avhjälpts med ovanstående åtgärder. Du har c:a 60 % skenbar utjäsning vilket är extremt lågt för US-05 som normalt rigger på c:a 80 %. Jag kan se tre förklaringar.
1. Något var fel med jästen. Nu är US-05 en robust jäst, och det ska mycket till för att den ska underprestera, men kanske var paketet utgånget eller hade misshandlats i något led.
2. Mer troligt är mätfel på FG. Har du (kontroll)mätt med hydrometer?
3. Skulle också kunna vara att mätningen av mäsktemperaturen var helt fel och att du låg mycket högre, typ över 70 C.

1. Jästen var ej utgången och som du säger så är min erfarenhet av US-05 att den är en riktigt pålitlig sak. Men vem vet?

2. Alltså jag har två stycken hydrometrar. En som visar 1.000-1.001 i vatten och en som visar 1.004-1.005 i vatten. Båda visade ”samma” värden, omräknat för mätfelet på den ena då.

Ölet smakade inte överdrivet sött iofs tyckte jag…

3. Det kan ju absolut vara så att Brewsterns inbygga termometer visar för lågt temperatur. Jag skulle kunna kontrollmäta med en annan kökstermometer ( hur rätt den nu visar) imorgon. Den pendlade ju iofs ca. 2 grader up-ner, nästan uppe på 69 grader innan den vände.

20 Senast ändrad av styrman_jansson (2023-04-16 19:25:58)

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Gjorde ett test nu och satte bryggverket på 69 grader. När bryggverket visade 69,4 grader så visade köktermometern 72,2 mitt i vattnet. M.a.o. ca. 2,8 grader högre. D.v.s om jag trodde jag mäskade i 68 grader mäskade jag kanske i nästan 71.

Nu vet jag ju inte riktigt om kökstermometern är mer att lita på än bryggverket men det skulle ju kunna vara en förklaring. Skulle vara intressant att jämföra med en termometer som är kalibrerad.

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Att det inte smakar särskilt sött tyder väl iofs på att det är dextriner, dvs hög mäsktemperatur. Mäskning i 71 C kanske är tillräckligt för att för att få 60 % skenbar utjäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

22 Senast ändrad av styrman_jansson (2023-04-17 12:06:26)

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

ekstedt skrev:

Att det inte smakar särskilt sött tyder väl iofs på att det är dextriner, dvs hög mäsktemperatur. Mäskning i 71 C kanske är tillräckligt för att för att få 60 % skenbar utjäsning.

Kikade i instruktionsboken och det ska gå att kalibrera om termometern i bryggverket.
Kökstermometerna jag testade med har jag använt när jag körde BIAB med gott resultat så jag antar att den stämmer bättre så jag justerar bryggverket efter det.

Står bryggning på tur nästa helg så då får vi kanske svaret!

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

OK, nu tror jag att vi börjar närma oss en slutsats. Hade helt glömt att hydrometer ska testas i 20 gradigt vatten och kör på och testat med kranvattnet direkt som just nu ligger kring 8-9 grader. Fick vattnet arbeta sig upp till 20 grader visade den 1.002. Mitt FG blev m.a.o 1.018 och inte 1.020. Något bättre.

Har även kalibrerat termometern i bryggverket mot två stycken kökstermometrar som visade ungefär samma( skiljde 0,2 grader mellan dem). Justeringen blev + 1 grad, inte 2,8 som jag nämnt tidigare då temperaturen jämnade ut sig en del när jag drog igång pumpen. Min mäskning blev då troligtvis någonstans runt 69-70 grader istället för 68.

Sv: Första brygden efter 5år, nytt bryggsystem, låg OG...

Bryggde på nytt idag, en saison.
Prickade OG precis och landade på ca. 80% effektivitet.

Var mycket mer noggrann att vörten cirkulerade i hela maltbädden samt så
mäskade jag i 90 min.

Så verkar som det bara var inkörningsproblem!