1 Senast ändrad av jonsson.h.jonathan (2019-07-30 09:11:31)

Jästemperatursökning

Hej allihopa!

En ny ölbryggare här som har bryggt öl några gånger för ett antal år sedan men nu fått möjlighet att plocka upp det igen!

Jag bor just nu i lägenhet men skulle kunna jäsa i mitt källarförråd. Det håller stabilt 21C - var nere och mätte 3ggr per dag vid olika väder flera dagar i rad.

Min "oro" är att det skall bli för varmt under jäsningen eftersom, om jag förstått det rätt, så kan temperaturen lätt öka typ 3-5C under jäsningen? Jag inser att detta har med jästval att göra osv. Men min förhoppning var att kunna använda Ale-jäst typ US-05 mfl.

Jag började kolla runt på olika sätt att kontrollera temperaturen vilket är lite problematiskt eftersom jag inte har tillgång till ström i mitt förråd. Jag började då titta på att ha en balja med vatten/blöta handdukar/is osv. Men det känns svårt att få en bra reglering och jämn temperatur?
Jag reser också ibland med kort varsel vilket kan bli jobbigt underhållsmässigt. Jag läste också någonstans att det luktar lite illa vilket inte är någon höjdare i källarutrymme som delas med andra.. någon som kan bekräfta?

Har ni några tips och tricks att dela med er av?

Min plan är ändå att utföra jäsningen med jäskaret i en balja så om det går åt skogen och rinner över samlas det upp och rinner inte runt i förrådet.

Stort tack på förhand
Jonathan

EDIT: blev osäker på om denna tråd skulle vara under utrustning istället men låter den ligga kvar tills jag hör annat.

Sv: Jästemperatursökning

Du kan ju alltid testa att ha ett gäng petflaskor i frysen, sätta ut den runt hinken med en filt ytterst, och sedan byta ut dem en gång om dagen de första dagarna. Sedan kan det ju vara en fördel om det stiger någon grad efter ett par dagar.

Nu kan jag inte säga vad det ger exakt eftersom det inte är jag som gör det, det är en brkant. Men på det viset lyckas han göra bra ale under varma halvåret, och bra lager under kalla halvåret. Och för honom är det källaren som gäller.

Om man nu inte tar fram en kyl med tempstyrning, så är detta en idé på en metod.

Sv: Jästemperatursökning

Perwaste skrev:

Du kan ju alltid testa att ha ett gäng petflaskor i frysen, sätta ut den runt hinken med en filt ytterst, och sedan byta ut dem en gång om dagen de första dagarna. Sedan kan det ju vara en fördel om det stiger någon grad efter ett par dagar.

Nu kan jag inte säga vad det ger exakt eftersom det inte är jag som gör det, det är en brkant. Men på det viset lyckas han göra bra ale under varma halvåret, och bra lager under kalla halvåret. Och för honom är det källaren som gäller.

Om man nu inte tar fram en kyl med tempstyrning, så är detta en idé på en metod.

Tack för ditt svar! Jag provar med frusna petflaskor!
Borde jag ha något vatten runt med för bättre kyleffekt? Blöt filt?

En kyl med temperaturstyrning är något jag hoppas på i framtiden i ett annat boende smile

Sv: Jästemperatursökning

Det borde räcka att vira en filt eller ett lakan runt ett par varv.

Där får du nog gå lite på känn, det är svårt att mäta temperaturen, om du nu inte öppnar locket efter ett dygn eller så, och doppar en väl rengjord termometer. Sen vill vi ju inte ha mer syreinsläpp än så.

5 Senast ändrad av jonsson.h.jonathan (2019-07-31 09:46:30)

Sv: Jästemperatursökning

Perwaste skrev:

Det borde räcka att vira en filt eller ett lakan runt ett par varv.

Där får du nog gå lite på känn, det är svårt att mäta temperaturen, om du nu inte öppnar locket efter ett dygn eller så, och doppar en väl rengjord termometer. Sen vill vi ju inte ha mer syreinsläpp än så.

Härligt! Då provar jag det!

Ja temperaturmätningen blir lite knepig om man inte gör som du säger..

Jag har planerat att köpa en k-typ termometer och isolera med typ liggunderlag och spänna på sidan av jäskärlet, som andra har beskrivit tidigare. Men gissar att det kan bli lite lurigt om man har isflaskor som kyler från utsidan.

Tack igen för dina svar!