1

(33 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Betydligt söderut visserligen men mina cascade är tumnagel stora och börjar bli lite torrare. 3-5 dagar kanske. Verkar vara väldigt seg sort.

50 liters kastrull med tappkran och en toptier brännare på 21 kw? 4000 big_smile

Funkar att uppgradera/vidareutveckla.

3

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Watermelon wheat står på dagen schema..

Jo det är helt rätt om det är en mindre mängd jäst man ska propagera upp, anledningen att man stegar upp jästen är för att inte stressa den för mycket men upp till 5 liter 1040 vört klarar jäst som kommer från rör/packs gallant utan stress.

1.5-2 L behövs för att kunna öka mängden jäst, annars aktiverar du den "bara".
För lager vill du ha dubbla pitchmängden mot en ale i samma og/liter spann så 2 rör/packs med 2+liter eller 1 rör och kanske 4-5 liter.

Så gör jag iaf.

SmaSh med Marrisotter och Columbus/Tomahawk är den bästa single hop jag lyckats med iaf. sjukt nyanserad.

7

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Gah har slut på chokladmalt! Vette sjutton vad jag gör nu. Ville verkligen göra en porter, får bli en brown med flera crystalmalter, lite amber, kanske Special B och "lite" rostat korn... Fusk jag vet .. Men vet verkligen inte vad jag ska göra haha.

8

(8 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Be dem ta in ett par extra big_smile hehe

9

(20 svar, postad i Utrustning)

Jag får plats med 4 fat i min kyl eller 3 fat och kolsyretuben. Den är inte jättestor men jag var tvungen att stoppa in en träplatta/hylla.

10

(7 svar, postad i Utrustning)

Håller inte så länge med Sthlm´s kranvatten. Jag köpte en flaska på apoteket. Ganska dyrt men den räcker vääääldigt länge. Sprayflaska = destilerat. Samma dag användning (jäshink mm) = kranvatten för mig ivarjefall.

11

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

mankang skrev:

Svart DIPA för att göra slut på den äldsta humlen. 820g till 21l!

Jisses! Hur mycket tappade du till humlen? Enorm flameoutgiva? Skulle gärna se hur du delade upp det big_smile Hoppas att den blir god!

12

(19 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Silver :Mild Stout/Porter med min porter plutt!

Enda inskickade och höll på att missa inlämningen pga sjukhusbesök..
Superglad!

13

(83 svar, postad i Utrustning)

Jo jag hade det som backup eftersom jag skaffade en reglerbar strömförsörjning på kjell. (dåligt formulerat jag vet)

Det behövdes inte för mig iaf eftersom jag fyllde kokkärlet genom kulventilen på kokkärlet och kunde reglera där istället.

Kan inte ha utsatts för solsken?

15

(83 svar, postad i Utrustning)

Uppdatering på Solar Project pumpen:
Bryggde igår med den och det gick suveränt! lätt att rengöra efter också.
De problem jag hade var snarare mina klantigheter med kopplingarna/spill men själva pumpen tuggade på bra under de timmar som den var igång. t.o.m under wirlpoolen körde den på trotts att jag kör med lösa pellets och bryggde en IPA big_smile den hackade till när det kom mycket humle men spottade ut på en gång.

Var tvungen att strypa under lakningen för att inte det skulle gå för fort men recirkuleringen gick utan problem ostrypt. (8% vetemalt och vörten såg ut som mjölkgröt tills jag kom upp till försockringsrasten)

Ska jag skriva något minus så är det nog att jag är tveksam till att den klarar att ha en kulventil på utflödet. jag misstänker starkt att risken är stor att man "knäcker" av hela ut posten eftersom den är ganska klent byggd pga sin storlek.

16

(6 svar, postad i Utrustning)

Det är det folk använder vakumrör till i kylväskor ivarjefall.

maltdammet är som sagt trolig orsak. Syre behöver du inte oroa dig för..
häverten skulle jag kasta. Svår att rengöra ordentligt utan att repa vilket bara förvärrar.

18

(7 svar, postad i Utrustning)

Begagnade kokkärl från storkök? dyker upp lite då och då på konkursauktioner mm. Set åtminstone 300L.

De flesta kranar har ett munstycke med en gänga på vilket är en förutsättning. Sen har jag varit tvungen att skaffa en koppling(adapter) mellan gardenakopplingen och kranen (från MM). När jag är klar skruvar jag bara tillbaka det vanliga munstycket.

Dubbelkollade även nu på jobbet där det är ett "fast" munstycke och även det gick att skruva bort.
Resten är slang och klämmor!

20

(540 svar, postad i Utrustning)

Ladda upp på tex imageshack.us.
ta "direkt" länken och klistra in mellan en

 
[img]adresstilldinbild.jpg[/img]

21

(16 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jo givetvis spelar både vattnet och mäskning/kok/lakningen in i hur klart öl man får! även själva receptet gör stor skillnad.

Det är många som hyllar -05án så det kan vara så att jag inte har bryggt med den tillräckligt för att kunna avfärda den helt, det är bara det att jag får kristallklara öl med andra jästsorter och bättre smak så jag har gett upp hoppet för -05án. Blev mest nyfiken då Foodhead och jag får så olika resultat med samma vatten(ungefär, ivarjefall från samma källa.)

Gör ett humle-te med hjälp av en kaffepress vid 70-75C och tillsätt. Allternativt stöp humlen i sockerlagen vid samma temp om du inte har en kaffepress.

Du vill inte ha humle partiklar i flaskan.

23

(16 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Ja det kan man säga, det är en tydlig bismak av jäst trots att ölet varit sjukt humlat (tror jag iaf). senaste hällde jag ut efter ung 2 månader och då var den fortfarande grumlig trots kallkrash och sedan legat på fat i ung 5 veckor nerkylt.

(ölet var inte äckligt i sig utan jag brygger bara mer än jag konsumerar.)

(Protafloc i koket, kallkrash 1-2 dygn 0 till -2C*)

24

(16 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

wtf? jag får aldrig ett klart öl med -05án, och vi borde ha ganska likt/samma vatten. Kanske har något med -05 och torrhumlingen. du tänker inte på -04`?

25

(7 svar, postad i Humlegården)

Jupp!

kolla även
http://bryggbolaget.se/
Står under Tillsatser & rengöring