Djurfoder

Jag läste någonstans att det som blir kvar efter mältningen kan användas som djurfoder. Glad i hågen gick vi ut till både våra hästar och höns, men ingen är det minsta intresserad, så det får gå som jordförbättring eller i sista hand på gödselstacken.

Sv: Djurfoder

Jag utgår ifrån att det är mäskning du menar.
Väldigt konstigt? Vildsvin, höns och hundar äter det gärna här hemma.
Vad var det för öl du bryggde och vilken malt använde du?

Sv: Djurfoder

Mina höns är som tokiga i  malten!

Det du inte ger till hönsen nan du ha som bas i fullkornsbröd. Det gör jag varje gång, blir kanonbra.

Sv: Djurfoder

Naturligtvis mäskning, sorry.

Gjorde mitt livs första kok och bad om råd för något idiotsäkert att börja med. Brewferm Red Special. Det verkar bra i jäskärlet. Vi har hästar som haft problem med foderomställning och vill inte gärna experimentera. Men ska prova igen med hönsen.

Vi har åtta Gotlandshöns och om jag gör en sats varannan/var tredje vecka så vore det ju en stor del av deras foder nu innan det börjar komma grönt och mask ochså.

Sv: Djurfoder

Det finns liknande tråd i annay forum, och där var det de som beskrev probem med att ge det till just hästar, och att man nog inte ska gör det. Men till höns ok. 

https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php … öns#p80052

Sv: Djurfoder

Draven har ju inte särskilt mycket matnyttigt kvar efter mäskningen.
Det mesta av sockret/kolhydraterna/extraktet har lakats ur och finns i mäsken.

Jag brukar lägga draven på komposthögen och vare sig fåglar eller djur äter av den.
Den enda gång jag sett var några fasaner som pickade på draven en vinter då det var allmänt dåligt med annan föda.

Sv: Djurfoder

Vi var tidigare registrerade foderproducenter (vilket krävs om man ska lämna bort sitt drav som kraftfoder) sen ändrade jordbruksverket reglerna och man var tvungen att betala 4000 per år plus kontrollavgift som var löjligt hög.
Så vi slutade skänka vårt djurfoder till en bonde vars kor med stor glädje åt de 1-2 ton drav som vi fick efter varje brygging.
Nu skänker vi det istället till samma bonde men får han kompostera det istället.

Sv: Djurfoder

Ja du, Dr Karma, en vet inte om en ska skratta eller gråta...