Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Hej allihopa!

Nu är det så att jag är inne på min andra sats, då min första sats kickade fart på intresset för den nya hobbyn!

Denna gång följde jag ett recept jag hittade på Internet för en så kallad Golden Ale. Enligt receptet skulle man torrhumla med amarillo pellets direkt i jäskärlet utan någon påse, vilket jag gjorde! Efter vidare efterforskning så verkar det som att jag behöver kallkrascha ölet för att humlen ska sjunka till bottnen, vilket det inte stod någonting om i receptet så jag hade ingen aning om kallkrasching innan jag började söka på nätet.

Min fråga är då följande; går det att buteljera ölet även om det flyter humle på toppen? Har nämligen inte tillgång till något ställe att kallkrascha ölet på.. Vad blir eventuella konsekvenser om jag gör det?

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Hej! Hur gör du när du ska buteljera? Om du för över ölen från jäskärlet med en hävert till ett flasktappningskärl så borde du kunna undvika en del av humlen som flyter på ytan.
Annars är det ingen katastrof. Ölet kanske blir lite grumligare men det mesta kommer troligen sjunka till botten när det har fått stå i flaska nån vecka!

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Biab88 skrev:

Hej! Hur gör du när du ska buteljera? Om du för över ölen från jäskärlet med en hävert till ett flasktappningskärl så borde du kunna undvika en del av humlen som flyter på ytan.
Annars är det ingen katastrof. Ölet kanske blir lite grumligare men det mesta kommer troligen sjunka till botten när det har fått stå i flaska nån vecka!

Hej! Jag har ett jäskärl med tappkran på, så jag har inte använt mig av 2 olika kärl! Det jag använder är Coopers DIY jäskärl då jag fick det i julklapp förra året smile vad för fördelar samt nackdelar finns det med att föra över ölen till ett flasktappningskärl med en hävert? Får kanske skaffa lite ny utrustning till nästa sats då! smile

Men jag buteljerade ölen ändå, tog det försiktigt under tiden så jag tror jag lyckades undvika att någon humle hamnade i flaskorna! När jag nådde slutet så vinklade jag kärlet för att få ut så mycket som möjligt! Tror det blir bra!

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Som jag ser det finns det väl egentligen inga nackdelar med att flytta till ett flasktappningskärl. Man bör dock göra det så försiktigt som möjligt och inte få in för mycket syre i ölet för då kan det oxidera. Det har jag dock aldrig råkat ut för så det är inget jag oroar mig över. Den stora fördelen som jag ser i att göra flytten är att man då slipper undan bottensatsen och då kan man göra en sockerlag (för kolsyrejäsning på flaska) och blanda ner den i ölen innan man buteljerar.
Då slipper man sockra flaska för flaska.

Det här med kallkrasch är dessutom inget du behöver bry dig om så länge du kolsyrejäser på flaska. Ölen blir rätt klar å fin ändå om den bara får stå ett tag! smile

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Ok! Tack så mycket för hjälpen smile Ser att det finns några "floaters" i några av flaskorna, det vill säga någon humlebit som åkt med vid buteljeringen! Ölen i sig har blivit väldigt klar. Men hur för jag över ölet från jäsningkärlet till ett tappningskärl när det flyter massa humle på toppen?
Vänligen Fredrik smile

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Man stoppar bara ner häverten just ovanför bottensatsen så man suger nerifrån så att säga smile sen får man se till att sluta suga när humlen som ligger på ytan börjar komma ner mot botten. Min erfarenhet är att det brukar gå rätt bra och då har jag gjort kraftigt torrhumlade dubbelipor också, utan kallkrasch och bara slängt ner humlepellets fritt i hinken. Ölen blir lite grumlig men inga synliga "floaters" efter ett tag på flaska! Det kommer såklart följa med lite humle ändå som du skriver men det är oundvikligt om man gör såhär. Det brukar som sagt med tiden ändå lägga sig på botten och ölen är så klar å fin som det går med denna metod. Vill du sedan utveckla så läs på om kallkrasch och även gelatinbehandling. Då går det att få spegelblankt öl men det är inget jag rekommenderar i början. Du kommer vara nöjd med ölet ändå tror jag! smile

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Ok tack så mycket för hjälpen smile!

8 Senast ändrad av ekstedt (2017-01-02 11:31:22)

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Att ställa hinken kallt (exempelvis i kylskåp) i två dagar är tillräckligt för att humlen ska sjunka till botten. Det är inte särskilt avancerat och man behöver inte vara orolig för kolsyrejäsningen på grund av just detta. Lite humlebös i flaskorna är kanske inte hela världen men är lätt att undvika på detta sätt. Dessutom hjälper man klarningen på travet också.

Vill man påskynda klarningen ännu mer är kallagring under eller runt nollan kombinerat med gelatin vägen att gå. För egen del accepterar jag en viss grumlighet i mina humlestinnaste öl. Lustigt nog har ju detta på sistone blivit det nya svarta i och med NEIPA-trenden. Där är ett klart öl ett stort misslyckande.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

ekstedt skrev:

Att ställa hinken kallt (exempelvis i kylskåp) i två dagar är tillräckligt för att humlen ska sjunka till botten. Det är inte särskilt avancerat och man behöver inte vara orolig för kolsyrejäsningen på grund av just detta. Lite humlebös i flaskorna är kanske inte hela världen men är lätt att undvika på detta sätt. Dessutom hjälper man klarningen på travet också.

Vill man påskynda klarningen ännu mer är kallagring under eller runt nollan kombinerat med gelatin vägen att gå. För egen del accepterar jag en viss grumlighet i mina humlestinnaste öl. Lustigt nog har ju detta på sistone blivit det nya svarta i och med NEIPA-trenden. Där är ett klart öl ett stort misslyckande.

Har inte tillgång till ett kylskåp eller liknande, vilket gör det lite klurigt att kyla kärlet smile

Tack för tipsen i alla fall! Ska läsa på om gelatin.

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

Du har väl ett kylsåp i köket? Se det som ett tillfälle att göra en utrensning. De flesta har en massa grejer i kylskåpet som inte alls behöver vara där, typ frukt och konserver. Så här års finns ju också kylskåpet "utomhus".

Om du absolut inte kan hitta en kall plats så brukar humlen faktiskt ändå lägga sig om man väntar några dagar extra. En försiktig omruskning av hinken hjälper till.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Sv: Nybörjare: flytande humlepellets, buteljera ändå?

ekstedt skrev:

Du har väl ett kylsåp i köket? Se det som ett tillfälle att göra en utrensning. De flesta har en massa grejer i kylskåpet som inte alls behöver vara där, typ frukt och konserver. Så här års finns ju också kylskåpet "utomhus".

Om du absolut inte kan hitta en kall plats så brukar humlen faktiskt ändå lägga sig om man väntar några dagar extra. En försiktig omruskning av hinken hjälper till.

Kylskåpet är för litet för mitt 25liters-kärl haha..
Tänkte om det gick att ställa ut på balkongen, men efter jag läst lite här på forumet och andra hemsidor så verkar det som att man måste tillsätta extra jäst om man råkar ha ölet i minusgrader... Jag ville inte riktigt riskera att ölet inte blev kolsyrat smile