Humlebladet

Humlegårdens diskussionsforum

Du är inte inloggad.

#1 2016-12-30 11:02:06

Beetleboy
Medlem
Registrerad: 2016-12-30

Rädda cider utan kolsyra?

Gjorde i höstas en cider för första gången. Har tidigare bryggt en del öl så jag applicerade mina kunskaper därifrån på cidern.
Men det vill inte bli någon kolsyra...

Historia:
Råvara: Använde 50% mustade äpplen (råsaftcentrifug) och 50% av koncentrat.
Jäst: French Saison (Wyeast 3711)
Primärjäsning: 3 veckor.
Sekundärjäsning: 1,5 vecka. OG ca 1002
Primning med 7 g socker / liter
Upptappning på flaska 15 oktober

Jag provade efter någon månad. Nästan ingen kolsyra.
Nytt test igår. Samma sak nu. Smaken har dock utvecklats fint, gått från odrickbar till god under tiden.

Kan man rädda den? Ser egentligen två alternativ:
1. Öppna och i med mer socker. Kapsylera om och vänta.
2. Slå upp på plastflaska och kolsyra innan servering.

Vad tror ni om alt 1? Någon idé?

#2 2016-12-30 17:55:51

Perwaste
Medlem
Från: Färingsö
Registrerad: 2014-11-05

Re: Rädda cider utan kolsyra?

Märkligt. Hmm.  Med de tidsangivelser du gett borde det ju vara jäst kvar i cidern så att den skulle fixa primningen.

Det kan väl inte vara så att alla flaskor stått väldigt kallt? Isf finns chansen att rädda det genom att ta in i rumstemp igen och försiktigt vända runt lilla bottensatsen så den rörs upp.

Hur primade du, socker rätt ned i flaskan eller sockerlag före/efter flaskningen?

#3 2016-12-30 18:35:50

Perwaste
Medlem
Från: Färingsö
Registrerad: 2014-11-05

Just, ja, tappade du om mellan prinären och sekundären? Antar det. Då finns det ju den lilla risken att tiden ändå spelat ett spratt för dig vad gäller antalet friska jästceller. Men ärligt talat borde det funka ändå. Jag hr råkat ut för det där tidigare, men då lät jag det gå fler veckor än så innan det var dags för flaskning.

Men eftersom det smakar och luktar bra ser jag risken att det infekterats som väldigt liten.

Till grundfrågan, med alt 1 kan det nog fungera, men om man antar att jästcellerna var slut redan innan, så lär de inte vara fler nu. Då behövs en sockerlag blandad med ny jäst. Omständigt känns det som.

Alt 2 känns lite närmare, även om det måhända är bökigt det med. Hade jag valet skulle jag ta alt 2.

#4 2017-01-01 22:34:07

Beetleboy
Medlem
Registrerad: 2016-12-30

Jag tappade om mellan primär- och sekundärjäsningen. Sedan omtappning igen efter sekundärjäsning och i med sockerlag, blanda runt och sedan flasktappning. När jag tappar om tar jag aldrig med sista slatten för att få en klarare öl (i det här fallet cider) med mindre bottensats. Men kanske har jag fått med för lite jäst?

Efter primning har den stått i 17-18 grader.
Ska prova att vända runt som du säger och ställa de lite varmare ett tag.

Sidfot