Gammal Öl om det nu finns?

Hittade en ensam flaska hemmabryggd Stout längs bak i kylförrådet, på etiketten står det bryggd 2009-08-xx
Letade upp receptet: 11 liter OG 1.059
En burk coopers stout 1,7 kg
100g ljus muskovadosocker
Stöpt 100g American 2-row 50g Belgian biscuit 75g American crystal 60L 110g American chocolate 40 min 66 grader
Samt 10g Cascade vid 0 minuter

Vad kan jag förvänta mig, rävgift?

Sv: Gammal Öl om det nu finns?

Två och ett halvt år gammal öl som förvarats vid låg temperatur bör gå att dricka med belåtenhet särskilt om man varit noga med att hålla bakterier och liknande borta under själva processen. Den kommer inte smaka som den gjorde 2009/2010 men den kan ändå utvecklats åt ett bra håll, tex med lite tunnare kropp, annan typ av beska (ofta lägre) men med mer komplexa smaker som tex umami. Testa och se, den kan mycket väl vara god. Jag har själv en hel del öl kvar som är äldre än så men de flesta är Barley Wines och Imperial Stouts som vinner på lite längre lagring. De är ofta bättre nu efter två tre år än efter 6-12 månader. Ölen förvaras i vinkällare som håller runt 8-12 grader året runt.

Sv: Gammal Öl om det nu finns?

För fyra år sedan testade jag att brygga mitt första öl någonsin. Jag kommer inte längre ihåg vad jag hade för humle, maltextrakt eller jäst. I vilket fall så smakade det surt som attans i de flaskor jag öppnade. Jag slängde ner backarna i matkällaren och har inte haft några planer på flera bryggförsök sedan dess. Hittade skiten i förrgår och tog upp första backen för att hälla ut det. Öppnade en flaska. Luktade.. Va FN? Det luktade gott. Hällde upp ett glas och smakade. Jo nog kändes det att det stått i fyra år, men det var lättdrucket. I kväll har det glidit ner 4 flaskor till. Helt ok, det är en del bottensats i flaskorna men den är hyfsad stabil efter fyra år och stannar gärna kvar i flaskan. Fyra år är väl i all fall ganska gammalt för ett öl.
Nu lutar det åt flera bryggförsök igen:)

Sv: Gammal Öl om det nu finns?

Ja, kör igång igen för sjutton!

Sv: Gammal Öl om det nu finns?

Om man vill göra en irish red ale som har så lågt gluteninnehåll som möjligt ska man då använda rostat korn eller carafa II/III?
Det jag undrar är om mältningsprocessen inverkar på gluteninnehållet?

Sv: Gammal Öl om det nu finns?

Förslagsvis rostar du havre eller bovete själv för färgen. Det behövs ju inga mängder. Det borde garantera noll gluten. Men varför skriver du inlägget i den här tråden?

Sv: Gammal Öl om det nu finns?

Jag hade kvar några julöl som var gjorda 2014, någon gång på slutet av sommaren. Hyfsade, men inte mer, när det var dags för juletiden. Sedan glömde jag  bort några av dem. Nu hittade jag dem när det var dags för jul igen, och jäklar vad de var goda nu :-)  Det där med tålamod är någonting att tänka på.

Det som kom fram nu var den lenare smaken, och ett bra komplement från stjärnanisen, som däremot inte kändes året innan.

Jag har några få kvar, och de ska ska testas nästa jul de med, får se om de klarar det testet.

Och så de där Dubbelbockarna som kom till i januari -15, de sitter riktigt bra nu. Här är det väl totalstyrkan i kombination med en rätt stor humlemängd som gjort susen.

Allting står i vår krypgrund, som på sommaren är kanske 15 grader som varmast, och på vintern kanske 1-4 grader.