Justera OG, när och hur?

Jag är en förvirrad nybörjare som gjorde sin första helmäskning i helgen och undrar hur man justerar sitt OG på bästa sätt.

Säg att man vill ha ett värde på 1050 och att det efter lakning visar sig att man har fått 1040. Ska man göra något då eller förlita sig på reducering vid kokningen? Ett alternativ är väl att tillsätta socker eller extrakt. Finns det fler alternativ?

Om man efter kokningen fortfarande har för lågt värde, t ex 1045, vad gör man då?

Vid för högt värde, späder man bara med vatten då?

Hoppas nån kan göra mig lite mindre förvirrad.

2 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-13 11:03:43)

Sv: Justera OG, när och hur?

Det negativa med OG är att det är knöligt att räkna med.
Konvertera värden till antingen Öchsle eller ºPlato.
Formeln för att konvertera OG till Öchlse ser ut så här om OG är kg/liter.
Öchsle = (OG - 1) * 1000
Exempel
OG 1,050 => (1,050-1) * 1000 = 50 Öchsle.

Nu så blir det lättare att beräkna hur man ska späda om man har för högt OG.

Säg att du fått 20 liter med OG 1,060 och vill få OG 1,050
Då gör man så här:
Multiplicera antalet liter med Öchsle värdet.
20 * 60 = 1200.
Dela med ditt önskade värde i Öchsle
1200/50 = 24 liter.
Dvs du ska fylla på med 4 liter vatten!

Enkelt va!

Åt andra hållet är det svårare dvs att öka OG (Öchsle värdet) men det går. Antingen så fortsätter du att koka vörten tills dess att den kokat ner så mycket tills du får ditt värde.
Man får då räkna baklänges på exemplet ovan.
Du har 24 liter med Öchsle 50 och vill komma till Öchsle 60.
24*50/60 = 20 liter dvs du ska koka bort 4 liter.

Vill du inte minska volymen måste du tillsätta mera extrakt med högre Öchslevärde än det som du har i vörten.
Ett sätt är att hälla i en massa socker. Socker ger 386Öchsleliter/kilogram. Om vi försummar att volymen ökar något för enkelhetens skull så blir det så här:
Dvs du har dina 24 liter med Öchsle 50 och vill få 24 liter med Öchsle 60. Då måste du tillsätta (60-50)*24 = 240 Öchsleliter.
För socker blir mängden sålunda
240/386 = 622 gram (avrundat)

Fast strunta i sockret.
Min rekommendation är att koka ner vörten istället.
Tillsätt bara "små" mängder socker i värsta fall.

Sv: Justera OG, när och hur?

Tack för svaret. Det är inte själva beräkningen jag har problem med utan jag undrade mest över vilka metoder det finns för att öka extrakthalten i vörten och när man bäst bör göra det.

Men det verkar som att det är just reducering genom kokning eller eventuellt tillsats av socker som gäller dårå...

Sv: Justera OG, när och hur?

Jag brukar alltid sikta på en uppsamlad volym som är lite mindre, och ett OG som är lite högre än det jag vill ha i slutänden. Låt oss säga att ditt utbyte varierar tex 10% mellan gångerna, då kan du som säkerhetsmarginal sikta på 10% högre OG. Och så späder du bara några % i efterhand. så gör alltid jag, och även när jag fått dåligt utbyte så brukar denna metod ge mig rätt OG i jäskärlet.

Om jag skulle få OG 1.050 eller 1.053 tycker jag själv skulle va mer irriterande än om jag får 20 eller 21 liter öl.

Man kan även justera humlemängden under resan några % om man märker varåt det barkar.

På detta sätt får man kanske lite sämre utbyte, men det är det värt. Om man ändå gör helmaltsöl är malten trots allt inte så dyr jämfört med att brygga med extrakt. Jag har aldrig ens försökt att "maxa" utbytet, eftersom det inte finns någon poäng med det.

/Fredrik

Sv: Justera OG, när och hur?

Å andra sidan är det inte så himla noga med några Öchsle hit eller dit. Ölet blir som regel gott i ändå.

Jag brukar kolla utbytet mer som en kvalitetskontroll. Dvs om jag av någon anledning hamnar väldigt lågt i utbyte kan det tyda på att malten dragit åt sig mycket fukt eller att det är fel på min termometer/hydrometer.
Ett problem med färdigmalen malt är just att det kan dra åt sig väldigt mycket fukt om man inte förvarar det på ett torrt och svalt ställe.

Som nybörjare är man förstås lite osäker på sin egen process, framförallt lakningen kan ställa till stora problem och utbytet blir dåligt.

Med någorlunda hyfsad utrustning och lite träning så bör man hamna någonstans mellan 75%-85% av det teoretiskt maximala utbytet, motsvarande 60%-70% av maltvikten.

Sv: Justera OG, när och hur?

17 gram socker per liter ger en procent extra.

När jag gör cider (Normandie-typ) använder jag ibland honung (80% socker) istället för socker. Intressant smak.