Motrycksfyllare komplett av JG prylar.

Jag har med gott resultat byggt en mottrycksfyllare med i princip JG-prylar rakt igenom där jag kan fylla 4st samtidigt och utöver det kan jag stoppa i fyra stycken till där jag primar med kolsyra från det övertrycket som blir i de fyra första. Sen är det bara att växla fram och tillbaka med fyra åt gången. Jag gör förvisso mjöd, men detta borde vara intressant för alla som inte vill flaskjäsa. Sen tillkommer själva flaskhållarna så att man inte behöver stå och hålla emot 8 st flaskor simultant... Har färdiga modeller på flaskhållare för att printa i en 3D-skrivare. Själv har jag laserskurit och bockat fram dem i plåt. Dock inget krav alls. Lista på grejer:

Ant. Artnr. Benämning
15st 879217 John Guest 3/16", T
3st 879040 John Guest avstängningsventil, 3/8" - 3/8"
2st 8778 John Guest 3/8" - 3/16", rak
2st 8921 tappkran Picnic
1st 8929 gängad kulkoppling - 1/4" MFL - öl
1st 879014 John Guest 3/8" - 1/4" FFL
7st 871316 John Guest 3/16" - 3/8" stam
5st 8738 PE-slang 3/16" (3,2 x 4,8 mm) neutral
1st 8737 PE-slang 3/8" (6,7 x 9,5 mm) neutral
8st 8053 silikonpropp 22/17 mm

Summa: 1523 sek på humle.se.

Bild på grejerna. https://1drv.ms/i/s!AlrLoMyCZrVXlLkztp2DpfjRs1EcFg

Sv: Motrycksfyllare komplett av JG prylar.

Slangarna är inte st utan m (meter)...

Sv: Motrycksfyllare komplett av JG prylar.

Snyggt - ser rejält frankenstein-mässigt ut, men jag tror dig när du säger att det fungerar. Ska ta och studera bilden noga för att se om man inte kan bygga sig en i mindre skala.

Sv: Motrycksfyllare komplett av JG prylar.

He he, jo detta får man väl anse vara en prototyp utseendemässigt! Det som går att förbättra är att sätta en ventil för varje flaska så att man kan strypa tryckutjämningen om någon flaska fyller mer än någon annan. Fast då kostar det en slant till. Tror att man kan få det perfekt om man justerar slangarnas längd så att de är EXAKT lika långa och böjarna är samma. Fast det blir bättre då flaskorna är förprimade med tryck. Hela idén var att ta tillvara på överflödet av kolsyran samtidigt som man kan fylla och kapsylera själv. Buteljerade en keg och kapsylerade flaskorna på 35-45min.

Sv: Motrycksfyllare komplett av JG prylar.

Ser smart ut! Men blir inte kolsyran utspädd med syre ganska fort? (Eller fattar jag inte hur den funkar?)