En nybryggares resa

Hej!

Jag tänkte att jag skulle skriva och berätta om min resa som nybryggare.

Mitt namn är Daniel Fröberg och jag är 39 år och pappa till två killar på 6 år (ja det är tvillingar). Vi bor i Erikssund strax utanför Sigtuna bredvid Mälaren. Det här med att brygga öl är helt nytt för mig, jag har precis börjat min första resa nu i maj. Men som tur är öl inget nytt för mig. Jag har alltid varit lite av en öl galning och älskar i princip alla sorters öl. Belgisk öl är nog något av en favorit.

Sv: En nybryggares resa

Dom första grävtagen är tagna för att bygga en jordkällare eller rättare sagt en ölkällare på 2x2.5 meter. Det kommer nog att ta ett tag att färdigställa den då jag har en del andra projekt att färdigställa först...

Men för att ha något att lagra ölen i så köpte jag några skivor cellplast och limmade ihop en kylbox på 60x120 cm samt 30 cm i höjd. Kylklamparna är på frysning. Jag tänkte stoppa ner min lager som precis är tappad på flaska (min första brygd någonsin).

Sv: En nybryggares resa

Välkommen till en värld som lätt tar över ens liv och en community där alla är väldigt hjälpsamma! Lycka till med första batchen, att öppna första flaskan är magiskt!

Sv: En nybryggares resa

Lådan i Friggolit är en succe!

Två frysta 1,5 liters pet-flaskor med vatten håller 15 liter öl kyld till 17 grader i 24 timmar. Med tre flaskor låg temperaturen på 14 grader.

Ska se om jag kan bygga en hög låda så jag får in en  jäshink också... I väntan på jordkällare...

Sv: En nybryggares resa

Härligt! Berätta hur ölen blev sen...