Julmust

Jag har gjort ett första försök på att göra julmust. Det var bara en liten test på nån deciliter mustextrakt. Den vart långt ifrån julmust, men jag har kommit en bit på vägen i alla fall smile

Hård Kokning 20 min:
---------------------------
5 decilter vatten
50 g honung
2 matskedar torkat maltextrakt
1 kryddmått kanel
1 kryddmått kryddnejlika
1 kryddmått ingefära
5 enbär
5 blåbär

Kokning 2 min:
-----------------
2 humlepellets ( cascade )

Kolsyra
----------
Blandades med kolsyrat vatten ifrån sodastreamer

Slutsats:
------------
1. Kanelen borde uteslutas.
2. För mycket humle, kryddnejlika och ingefära ( eller för lite av allt annat )
3. Alledes för lite syra, blåbären borde bytas mot 20 gram sura bär, t.ex svartvinbär
4. För mycket honungssmak, en del av honungen borde bytas mot socker

Är det någon annan som provat och lyckats bättre? eller har nån ide om kryddningen?

Sv: Julmust

Jag har inget mer att glada tillrop att bidra med. Ett bra initiativ! Troligen är det jag som har förändrats över åren, snarare än julmusten, men det som var så gott förr går inte att dricka nu för tiden. Jag storknar av sötsliskigheten i köpemusten.

Sv: Julmust

Det är därför man köper Zeunerts julmust, dyrare än de vanliga men väl värt pengarna.

Sv: Julmust

Den ska jag prova om jag hittar den någonstans.

Sv: Julmust

Ratatosk skrev:

Jag har inget mer att glada tillrop att bidra med. Ett bra initiativ! Troligen är det jag som har förändrats över åren, snarare än julmusten, men det som var så gott förr går inte att dricka nu för tiden. Jag storknar av sötsliskigheten i köpemusten.

Hej

Smakade inte julmusten bättre förr? Detta är inget gnäll att allt vart bättre förr. Jag längtade förr på att Julmusten skulle komma. Jag dricker inte Kaffe, ok en Latte då och då slinker ju alltid ner. Jag har en dålig vana tycker kanske många men i stället för Kaffe så är min dryck Pepsi light, ja jag bryr mej inte.  Ungefär för 5 år sedan så började jag att dricka mer Pepsi i stället för Julmust, jag har alltid dom senaste 25 åren druckit Pepsi så det är inte där problemet är.  Julmusten har blivit helt klart SÄMRE, varför?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Julmust

Ja, recepten kan ju ha ändrats. Ungar nu för tiden kanske kräver mer socker?

Sv: Julmust

Det är ju många ämnen som fick användas förr men som nu är förbjudna eller utbytta av andra skäl till diverse tillsatser och annat. Många drickor har till exempel bytt ut det vanliga sockret mot sötningsmedel och det ändrar smaken en hel del. Men sedan är det även så att konsumenten ser mest på priset när de jämför mat och dryck (och annat) och naturligtvis följer tillverkarna efter och pressar priserna på kostnad av kvalité.

8 Senast ändrad av Calle (2009-01-08 19:56:02)

Sv: Julmust

Så gott som all julmust görs väl fortfarande på extrakt från Robert Roberts, men jag antar att socker är billigare än extrakt så ju billigare must desto mer socker.

Angående receptet så har Brunneby en enbärsdricka som smakar mycket likt julmust och den innehåller förutom vatten och eventuella konstigheter bara enbär, malt och humle, och socker förstås.

Sv: Julmust

Frågan är vilka mörkare maltsorter man har? Julmust har ju mörk färg (antagligen från sockerfärgämne) men det tyder väl på att man måste ha använt en del lite kraftigare maltsorter nån gång i historien.
Jag gjorde en porter förra våren som smakade väldigt likt julmust fram tills dess att den rostade smaken letade sig fram.

10 Senast ändrad av Gilgrim (2010-12-22 17:26:19)

Sv: Julmust

Roberts AB gjorde julmust i början som ett julöl men ändrade receptet till dricka för att alla skulle kunna dricka den. Sen så innehåller ju receptet malt och humle, och säkerligen enbär. Så dessa är grunderna ifall man vill prova sig fram till något julmustslikt.

Rättelse: Roberts AB gjorde inte julmust som ett julöl utan som ett alternativ till julöl som det står längre ner i tråden.

Sv: Julmust

Jag tror inte att julmust någonsin har varit alkoholhaltig (om man inte har hällt i något själv) Enligt AB Roberts har receptet aldrig ändrats! Dessutom är Göran Roberts den enda nu levande människan som har sett receptet.
Googlade lite:
Julmusten skapades 1910 av Harry Roberts som tillsammans med sin far grundade företaget Roberts AB i Örebro. Hans idé var att ta fram ett alkoholfritt alternativ till öl.
Drycken bygger på malt och humle, precis som öl, men den speciella karaktären skapas av den mycket komplexa kryddblandningen. Den såldes de första åren under namnet müncheneröl men började kallas must på 20-talet och klassades då också som läskedryck.

Julmusten lanserades 1910 (1912 enligt vissa källor) av nykterhetsrörelsen som ville ta fram ett alkoholfritt alternativ till öl. I slutet av 1920-talet fick julmusten sitt nuvarande namn

Den must som idag står på våra jul- och påskbord hette från början julöl, men fick så småningom det namn, julmust, som förknippas med en våra mest älskade drycker.

Det är tidigt 1900-tal. Robert Roberts och sonen Harry vill skapa ett alternativ till öl och brännvin. Allt sker under Harrys vistelse i Berlin, dit Robert skickar honom för att studera kemi. Där skapade han sin egen samling av recept, varav ett ska bli till ett stycke svensk dryckeshistoria..
Efter flera års laborerande forskar Harry fram den svarta tillsats som liknar svagdricka till utseendet, men har en helt annan smak. Den berömda julmusten

Sv: Julmust

Så klart har dom ju nu haft 100 år på sej att finslipa sitt recept, och kemikalieinspektionen har sagt sitt......

Kapar nu denna gamla tråden för att jag vill åxå ha julmust!

Jag börjar med en samling recept på enbär/ris dricka som jag har googlat fram.
Vill någon att vi startar en ny tråd i stället, liknande svagdrickstråden, så säg till!


Enbärsdricka

Ingredienser
1 liter krossade enbär
10 liter vatten
5 dl farinsocker eller sirap
1/2 tsk jäst

Gör så här:
Koka upp enbären i kastrull med vatten. Rör om då och då.
Täck över grytan och låt stå ett par dygn.
Sila och tillsätt jäst och farinsocker eller sirap, låt stå ytterligare ett dygn.
Sila och häll upp drickat på små flaskor. Drickan kan stå i kylskåp eller sval källare i två till tre veckor.






Från boken MATEN: Huger och törst i Västerbotten av Torgny Lindgren & Eja Nilsson kommer 2 st recept:


ENBARSDRICKA NR 1

2 plastkassar fyllda med enris
ca 10 liter vatten
100 g socker, sirap, farin eller melass per liter silad brygd
I 1/2 g jäst per liter brygd

Repa enris från buskarna (använd handske) och låt bären följa med. Fyll två plastkassar. Gör små hål i plasten när Du kommer hem och spola sedan kallt vatten i kassarna så att det får spola igenom och ”tvätta bort” eventuella föroreningar och gamla barr. Lägg det sköljda riset i en stor gryta och häll på vatten så att det täcker riset. Koka upp och slå av värmen när vattnet kokar ordentligt. Låt brygden stå och dra 20 minuter.
Sila den i en stor hink. Rör ner socker, farin, sirap eller melass eller kombinera. Kyl ner det hela till 37 grader.
Tillsätt jästen. I 1/2 gram per liter brygd. Inte mera!!
Täck över hinken och ställ den varmt minst ett dygn, gärna två. Skumma bort »Iöddret« som bildats.
Häll upp drickan på flaskor. Se till att inte bottensatsen kommer med.
Ställ flaskorna på varm plats några timmar. Sätt i korkarna, och då är det viktigt att Du har vanliga gammeldags korkar som kan tryckas ur flaskan om jäsningen skulle bli för häftig. Kom ihåg detta! INGA SKRUV- KORKAR!
Ställ flaskorna svalt 6-8 dagar.

Nu är det dags att avnjuta enbärsdrickan!

ENBARSDRICKA NR 2

5 dl färska enbär eller 3 dl torkade
en halv 10-litershink med enkvistar
8 liter vatten
2-3 dl farinsocker
ev. 25 g jäst

Koka enbär och kvistar I 1/2 timme i vattnet. Låt brygden svalna till fingervarmt, tillsätt sockret och eventuell jäst och rör om.
Nästa dag silas drickan. Förvaras i väl rengjorda flaskor på svalt ställe I 1/2-2 veckor.

Förövrigt innehåller denna boken många andra intressanta recept.






Här kommer ett recept på enbart enris och inga bär:

7 liter enris, 7 liter vatten, 100 gr socker per liter vätska och 25 g jäst.

Klipp ner och fyll en hink med enris. Skölj noga. Koka riset med vattnet i cirka 3 timmar. Sila av riset. Mät mängden vätska. Rör ner 100 g socker per liter vätska. Låt kallna. Sätt till 25 g jäst. Låt stå över natten. Skumma och tappa upp på buteljer som får stå ett par dagar.


Håll noga koll på flaskorna eftersom enbärsdrickan jäser och kan explodera. Enbärsdrickan bör konsumeras inom ett par dagar.





Ingredienser
1 liter krossade enbär
10 liter vatten
5 dl farinsocker eller sirap
1/2 tsk jäst

Gör så här:
Koka upp enbären i kastrull med vatten. Rör om då och då.
Täck över grytan och låt stå ett par dygn.
Sila och tillsätt jäst och farinsocker eller sirap, låt stå ytterligare ett dygn.
Sila och häll upp drickat på små flaskor. Drickan kan stå i kylskåp eller sval källare i två till tre veckor.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

13 Senast ändrad av scaryeyes (2010-12-21 02:10:43)

Sv: Julmust

Tror man ska börja så med enbärsdrickan, för att sen snegla på svagdrickan lite. Svartmalt som kallmäskas bör ju ge en del färgbidrag utan att ge bränd smak tycker jag.
Vilken humle och vilken beska bör användas?

Kan man använda blåen eller måste det vara vara vanlig grön en?

Med tanke på att den första julmusten kallades muncheneröl, så bör ju basmalten vara just munchener malt. och kanske humlen åxå då en tysk lågalfa sort?

Men tanke på att min fru ammar, så vill jag gärna brygga en julmustliknande svagdricka, för att senare kanske stega upp alkoholhalten lite om det blir gott.

Har tidigare bryggt en extraktbryggd med weyermanns bavarian dunkel, som tyvärr inte jäste ut helt, utan blev söt och mycket julmustlik. Jag vet att det går att brygga julmust. Förr i tiden gjorde man det på gårdarna, men den traditionen har försvunnit helt. Det är inget Roberts har patent på, utan bara på sitt recept och namnet julmust. man jäste ju sockerdricka och lemonad och allt möjligt förr.

EDIT:

Lemon Aid var förmodligen ingen jäst läskedryck förr...... Cool Aid är i alla fall inte jäst........ tror det var vatten med citronskivor och socker

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Julmust

En kvalificerad gissning är att det ingår ingefära i julmust. Jag gjorde för ett par dagar sedan en marinad/glace till revbenspjäll och döm om min förvåning när jag smakar på den så smakar den Coca Cola med drag av julmust. Det jag hade i marinaden var ingefära, rörsocker, citron, brödsirap, worchestershiresås, hounung, kinesisk soja

Sv: Julmust

Kickar liv i en gammal tråd.

Har funderat mycket på detta.
Tänkte köra 2kg pale och 200g Crystal samt 200g Choklad malt
10g perle i 60 min
Batchsize 18l.
Kryddningen kommer bli enbär, ingefära, och laktritsrot.
Undrar hur man får till balansen mellan dessa kryddor?
Vill inte att lakritsroten och ingefäran ska ta över för mycket.
Hmmm man får göra ett provkok på kryddorna och vatten för att hitta balansen.
Jäst har jag inte ens funderat på än. Blir nog en trogen rackare som US-05.

Sv: Julmust

I går provade jag följande recept på julmustessens, som blandas med kolsyrat vatten för att få julmust.

300 g Weyermann Munich 
300 g Carahell

Mal malten och lägg den i en hink med 3 liter 90 C vatten, som sedan täcks med lock.
Låt stå en timme.
Häll upp i en stor kastrull.
Koka upp och skumma av.
Tillsätt sedan följande:

4kg socker
250 gram E150c (sockerkulör)
2 dl svartvinbär lättdryck
2 dl blåbär/lime lättdryck
25 gram citronsyra
25 gram askorbinsyra

Kryddor enligt följande:
17,5 ml humle
17,5 ml ingefära
1,75 ml kanel
1,75 ml kryddnejlika
3,5 ml gin
3,5 ml vanilj
3,5 ml kardemumma
3,5 ml pommerans

Koka lite lätt för att få bort den alkohol som finns i kryddblandningarna.

Kryddblandningarna är gjorda enligt följande:
Humle
51 g EKG
1,5 dl sprit
1,5 dl vatten

Ingefära
50 g riven ingefära
4 dl vatten

Övriga kryddor
75 cl sprit
75 cl vatten
30-60 g santa maria kryddpåse
OBS! Halverad kryddmängd för pommerans och kanel


Resultat
Det blev ett hyffsat resultat på julmust, då det var första gången jag provade att göra julmust. Vet inte hur mycket lagring påverkar smaken ,men det får jag se om ett par veckor. Nästa gång kommer jag att prova att använda rödvinbärsdryck istället för svartvinbär/blåbär/lime, då jag tycker det blev lite för stark vinbär och blåbär smak. Dessutom ska man kanske skippa skummningen av vörten, då det inte blev riktigt lika mycket julmust skum som det ska vara. Det är en del kvar att justera på kryddblandningen.

Sv: Julmust

Men vad kul att någon (några) börjat ge sig på julmust! smile Ska bli kul att läsa hur ni lyckas vidare här. Ska nog ta och försöka mig på en batch med och se om jag kan komma nånvart jag med.

Sv: Julmust

Nu kanske den här tråden blir mer aktuell än nånsin. EU tänker förbjuda julmust!
http://www.expressen.se/nyheter/snart-k … s---av-eu/

Så vi måste göra vår egen julmust i framtiden.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Julmust

Eller var det inte det som var slutklämen i artikeln.

Sv: Julmust

http://faktoider.blogspot.se/2013/01/ju … bjuds.html

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Sv: Julmust

En till orsak varför CCCP EU borde upphöra. Finns det något parti som vill att Sverige ska ur EU?

Sv: Julmust

binx skrev:

En till orsak varför CCCP EU borde upphöra. Finns det något parti som vill att Sverige ska ur EU?

Bilda ett om inte annat så har du min röst